Het wordt steeds gevaarlijker om op te komen voor mensenrechten. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie, lastercampagnes, geweld en gevangenisstraf. Tegen deze alarmerende trend voert Amnesty International campagne. Om voor deze campagne aandacht te vragen hebben we verschillende materialen ontwikkeld, met als thema: mensenrechtenverdedigers tegen machthebbers: een oneerlijke wedstrijd. Op de foto's zijn te zien het oneerlijke tafelvoetbalspel, oneerlijk Ganzenbord en petitie voor Arash Sadeghi.
© Marieke Wijntjes

Vrijwilligers gezocht om groepen te ondersteunen

Bij Amnesty International zijn veel mensen betrokken die op hun eigen wijze bijdragen aan het bestrijden van onrecht. Onze ruim 170 lokale groepen in heel Nederland zijn hier een belangrijk onderdeel van. Daarom willen we blijven investeren in hen. Lijkt het jou leuk om hen te ondersteunen met jouw specifieke kennis en ervaring? Dan is onderstaande vacature misschien iets voor jou!

Wij zoeken Versterkers (alle leeftijden) met kennis van werving en netwerken om Amnestygroepen te ondersteunen met advies (4-6 uur per week).

We weten dat er groepen zijn met behoefte aan kennis en begeleiding bij het werven van nieuwe vrijwilligers, het betrekken van jongeren en het vergroten en onderhouden van hun netwerk. Hiervoor zoeken we een aantal bevlogen vrijwilligers die hen vanuit kennis en ervaring op één van de drie bovengenoemde onderwerpen kunnen begeleiden. Het is daarbij fijn om groepen concrete handvatten te bieden, waarmee ze als groep aan de slag kunnen.

Wie ben je?

Je hebt ervaring met één van de 3 onderstaande thema’s:

1. Werven van nieuwe vrijwilligers: Waar vinden groepen nieuwe mensen en hoe enthousiasmeren ze die? Je kent misschien minder bekende kanalen of komt met heldere strategieën.
  2. Werven en betrekken van jongeren: Waar vinden groepen jongeren en hoe enthousiasmeren ze die? En wat is ervoor nodig om het vrijwilligerswerk of de activiteiten aantrekkelijk te maken voor jongeren?
  3. Netwerk uitbreiden en versterken: Wat wil je uit je netwerk halen? Hoe leg je warme contacten met potentiële partners en onderhoud je die?

Daarnaast herken jij je hierin:

• We zoeken naar diverse ervaring. Dit mag dus ervaring zijn vanuit de commerciële wereld, vanuit werken met stichtingen, door vrijwilligerswerk, of iets anders.
  • Je hebt ervaring of affiniteit met het ondersteunen van vrijwilligers.
  • Je kunt goed zelfstandig werken en je eigen schema inrichten.
  • Je spreekt Nederlands.
  • Je vindt het niet erg om af en toe in de avond of het weekend op pad te gaan.

Wat ga je doen?

Als Versterker zet je je 4 tot 6 uur in de week in (varieert). Je hebt verschillende taken:

• Opstellen van een plan van aanpak samen met de Training Coördinator en andere vrijwilligers.
  • Voorbereiden van adviesgesprekken en materiaal.
  • Voeren van adviessessies met 1-3 groepen tegelijk.
  • Zorgen voor goede follow-up.

Wat biedt Amnesty?

• Samenwerking, ondersteuning en coaching door de Training Coördinator bij de uitvoering van je functie.
  • Introductietraining en evt. andere training naar behoefte,
  • Reiskostenvergoeding.
  • Je wordt onderdeel van een groter project van groepenondersteuning en werkt hierin samen met leuke mensen met hart voor een actieve beweging.

Ben jij de versterker die we zoeken? Reageer dan vóór 23 juni via het sollicitatieformulier hieronder met een korte motivatie en CV. Geef ook aan voor welk onderwerp je solliciteert:

• Werving van leden algemeen of
  • werven en betrekken van jongeren of
  • netwerk uitbouwen.

Heb je vragen? Neem contact op met Maria Lützenkirchen m.luetzenkirchen@amnesty.nl.