© Drazen Zigic/Shutterstock.

Campagnes

Hieronder vind je een overzicht van de actuele campagnes van Amnesty.

Nooit meer een EU-Turkijedeal

De EU-Turkijedeal wordt nog altijd als succesverhaal gebruikt en zelfs aangehaald als voorbeeld voor nieuwe plannen. Nederland speelde als voorzitter van de Raad van de Europese Unie een belangrijke rol bij de totstandkoming van de deal. Amnesty International stelt samen met Defence for Children en Stichting Bootvluchteling de Nederlandse regering aansprakelijk voor de gevolgen van deze deal. Nederland had geen migratiedeal moeten sluiten zonder een ‘mensenrechtencheck’ vooraf. Wij eisen: nooit meer een deal ten koste van mensen op de vlucht.

Lees meer en kom in actie
Ferhat
© Stacii Samidin

Stop etnisch profileren

Discriminatie is verboden, maar toch worden mensen vanwege hun huidskleur of afkomst gecontroleerd: aan de grens, of door de politie, Belastingdienst en andere overheidsorganisaties. Dat is etnisch profileren, het moet stoppen en daarom voert Amnesty campagne. Vind jij dit ook belangrijk? Lees dan verder en kijk wat jij kunt doen.

Right to Protest

Vrouwen mogen stemmen. Een werkdag duurt 8 uur. Mannen kunnen trouwen met mannen, en vrouwen met vrouwen. Dat is allemaal volkomen normaal. Maar ooit was het dat niet. Daarom kwamen mensen in actie, bijvoorbeeld door te demonstreren. En dat hielp. Demonstraties hebben aantoonbaar bijgedragen aan historische maatschappelijke verbeteringen.

Demonstreren is een mensenrecht en geldt voor iedereen, of je het nou met de boodschap eens bent of niet. Het vormt een van de fundamenten van de democratische rechtsstaat. Dit fundamentele recht staat nu wereldwijd onder druk, ook in Nederland. Daarom voert Amnesty actie voor het recht om te demonstreren.

Een kleine jongen is aan het werk in een kolenveld in Jharia. Hij draagt een rode trui en een groene korte broek.