Eleanor Roosevelt bekijkt een poster met daarop de UVRM in het Spaans
© UN Photo

Gewetensgevangenen

Stel je eens voor: je staat op de Dam in Amsterdam met een luidspreker en je roept kritische dingen over een minister. Volgens jou houdt deze minister de problemen op de huizenmarkt in stand. Een paar dagen later zit je in de cel, alleen maar omdat je je mening hebt gegeven. In Nederland is zoiets ondenkbaar. Maar in veel landen in de wereld zitten mensen in de gevangenis omdat ze er ideeën op nahouden waar de autoriteiten het niet mee eens zijn. Ze zijn gewetensgevangenen.

Pasgeleden nog, in oktober 2019, werden de twee Russische jeugdactivisten Yan Sidorov en Vladislav Mordasov voor meer dan zes jaar naar een strafkamp gestuurd. Hun ‘misdrijf’? Ze hadden een mini-betoging met één luidspreker en één bord gehouden, om op te komen voor mensen die na een grote brand hun huis kwijt waren. Yan Sidorov en Vladislav Mordasov zijn gewetensgevangenen.

Demonstratie bij de Iraanse ambassade in 1977
© Onbekende fotograaf

Wat zijn gewetensgevangenen?

We gebruiken de term ‘gewetensgevangenen’ voor mensen die:

• gevangen worden gehouden of in hun bewegingsvrijheid worden beperkt vanwege hun politieke, godsdienstige of andere overtuiging, etnische afkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, kleur of taal;
  • geen geweld hebben gebruikt of gepropageerd.

Politieke gevangenen

De bredere categorie van politieke gevangenen omvat ook degenen die wel geweld hebben gebruikt of gepropageerd. Voor gewetensgevangenen vraagt Amnesty onmiddellijke vrijlating, voor politieke gevangenen (ook degenen die wel geweld hebben gebruikt) een eerlijk proces binnen een redelijke termijn. Een bekend voorbeeld van een politieke gevangene was Nelson Mandela. Hij kon niet gelden als gewetensgevangene, omdat hij had opgeroepen zo nodig geweld te gebruiken tegen het Zuid-Afrikaanse apartheidsbewind.

Gevangen of verbannen

Gewetensgevangenen zitten overigens niet altijd in de gevangenis. Sommigen zijn onder huisarrest geplaatst of gedwongen opgenomen in een psychiatrische inrichting. Of ze worden verbannen vanwege hun politieke opvattingen.

Uitkomen voor je mening: een mensenrecht

Wanneer we iemand aanmerken als gewetensgevangene, baseren we ons op artikel 18 en 19 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM). Deze is in 1948 aangenomen door de leden van de Verenigde Naties. In de artikelen staat dat iedereen zelf mag weten wat hij of zij vindt of gelooft, en dat je op welke manier dan ook voor je mening mag uitkomen. Zolang je dat maar geweldloos doet, mag je daar nooit voor worden opgepakt.

Je mag onder meer:

• demonstreren;
  • je geloof belijden;
  • lid worden van een vakbond;
  • staken;
  • je mening geven in kranten en boeken, op televisie, radio en internet en met kunst;
  • houden van wie je wilt.

Filep Karma
© Amnesty International/Marieke Wijntjes

10 jaar cel voor hijsen van een vlag

Gewetensgevangenen zijn veelal te vinden onder schrijvers, journalisten, advocaten, leden van de vakbeweging en mensenrechtenverdedigers. Neem Liu Xiabo. Liu was een prominente Chinese mensenrechtenverdediger die jarenlang onterecht in de gevangenis zat. In 2010 kreeg hij de Nobelprijs voor de Vrede, maar de Chinese autoriteiten stonden niet toe dat hij de onderscheiding zelf in ontvangst nam. In 2017 stierf hij in gevangenschap.

Ook Filep Karma zat vast voor zijn idealen, 10 jaar om precies te zijn. Karma strijdt op vreedzame wijze voor een onafhankelijk Papoea, dat nu deel uitmaakt van Indonesië. In 2004, op de dag dat de Papoea’s herdenken dat ze in 1962 onafhankelijk werden van Nederland, hees hij de verboden Morgenstervlag, symbool van de onafhankelijkheidsbeweging. Dat leverde hem 10 jaar cel op, want de Indonesische overheid drukt het onafhankelijkheidsstreven stevig de kop in. Op de dag dat hij werd vrijgelaten, nam Karma alweer deel aan een manifestatie van een organisatie voor een onafhankelijk Papoea. In een interview met Amnesty’s mensenrechtenmagazine Wordt Vervolgd vertelde Karma uitgebreid over zijn leven, zijn idealen en zijn gevangenschap.

Leyla en Arif Yunus met dochter Dinara