‘Ik zie aan vriendinnen hoe heftig seksueel geweld is, en hoe lang de nasleep kan zijn’
Koen Hoogendoorn (24) is een van de activistenleiders van Amnesty’s campagne #LetsTalkAboutYES. Vanuit Utrecht voert hij actie tegen seksueel geweld in Nederland. En hij spoort anderen aan dat ook te doen. ‘Mijn doel is veel mannen te bereiken.’
In april van dit jaar zag student en muzikant Koen Hoogendoorn een bericht voorbijkomen over een online bijeenkomst van Amnesty over freezing. Dat is het verschijnsel waarbij een slachtoffer van seksueel geweld zich niet kan verzetten omdat zij verstijft van angst. Dit overkomt 70 procent van de verkrachtingsslachtoffers. Koen hoorde steeds meer verhalen in zijn omgeving over seksueel geweld en meldde zich aan voor de bijeenkomst om meer over de gevolgen te leren. Hij was onder de indruk van wat hij hoorde en besloot zich aan te sluiten bij Amnesty’s campagne #LetsTalkAboutYES.
Mannen targetten
‘Ik stelde me als doel veel mannen te targetten. Want ook bij deze bijeenkomst zag je dat er vooral vrouwen waren, omdat zij toch voornamelijk het slachtoffer van seksueel geweld zijn. Ik was benieuwd hoe ver ik kan komen met de verspreiding van de boodschap met de connecties die ik heb. De positieve insteek van de campagne sprak me aan: het doel is het gesprek op gang te brengen en het over “JA” te hebben, niet: nee is nee.’ Koen zette in op een actieteam vol mannen, maar merkte toch dat die moeilijker te rekruteren waren dan vrouwen. Hij strikte er vijf, en wierf ook vier vrouwen voor zijn team.
‘Als man ben je je toch minder bewust van seksueel geweld en freezing. Je weet dat het gebeurt, maar niet dat het zoveel voorkomt. Dit komt naar mijn mening met name doordat jonge mannen het weinig met elkaar bespreken. Pas toen ik zelf ging daten, hoorde ik er meer over. Ik hoorde vaker dan ik liefhad verhalen van vrouwen die met seksueel misbruik te maken hebben gehad. Je ziet hoe heftig het is, en hoe lang de nasleep kan zijn.’
Online actievoeren
Vanwege de coronamaatregelen voert Koens team tijdens de eerste actieweek van 29 juni tot 5 juli noodgedwongen vooral actie online. Ze gebruiken online marketing-tactieken, waarmee ze via-via zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken met de boodschap: praat over wat jij en je partner wel en niet willen. ‘We richten ons op vrienden, influencers, politieke organisaties, studentenverenigingen. Studentenverenigingen vragen we bijvoorbeeld hun leden erop te wijzen dat ze bij grensoverschrijdend gedrag terecht kunnen bij de vertrouwenspersoon van de vereniging.’
‘Tijdens de actieweek gaan we ook stickers verspreiden, met daarop de tekst “Ja, ik wil je”. We wilden die eigenlijk overal plakken, maar hoorden dat wildplakken verboden is. Nu zorgen we ervoor dat ze komen te hangen in alle studentenkamers van vrienden. Als er dan iemand langskomt, voeren ze er hopelijk een gesprek over.’