© © Amnesty International

Falend Europees vluchtelingenbeleid en de Griekse eilanden

Wat is er aan de hand?

Verdronken kinderen, teruggeduwde bootjes en overvolle vluchtelingenkampen aan de randen van Europa; beelden waarmee wij de afgelopen jaren steeds meer bekend zijn geraakt. De enorme toename van mensen die veiligheid zochten in Europa in 2015, liet leiders van de Europese Unie (EU) met hun handen in het haar zitten. Sindsdien richten zij zich steeds meer op het versterken van Europa’s buitengrenzen, met alle mensenrechtenschendingen die daarmee gepaard gaan. Hieronder lees je meer over de uitwassen van Europese vluchtelingenbeleid, waaronder de situatie in de vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden.

© Thierry Roge

De EU-Turkijedeal

Om te begrijpen hoe de situatie op de Griekse eilanden is ontstaan, moeten we terug naar de EU-Turkijedeal. Dat is een overeenkomst waarin de EU en Turkije het volgende afspraken: Griekenland mocht mensen die de illegale oversteek vanuit Turkije naar Griekenland maakten, terugsturen. Voor elke teruggenomen persoon zou de EU een Syrische vluchteling laten overkomen. Maar daar komt weinig van terecht. Ruim drie jaar na de deal zitten er nog steeds duizenden mensen onder verschrikkelijke omstandigheden vast op de Griekse eilanden, in afwachting van een asielbesluit. Bovendien kan Turkije niet als veilig land worden beschouwd. Amnesty uitte flinke kritiek op deze deal.

Brand in vluchtelingenkamp Moria op Lesbos
© AFP via Getty Images

Moria brandt

In het vluchtelingenkamp Moria zijn door een enorme brand bijna 13.000 mensen hun schamele onderdak en toegang tot sanitaire voorzieningen kwijt. De inwoners van Moria hebben hun leven, huizen en bezittingen al eens achtergelaten toen ze naar Europa vluchtten. Nu heeft deze brand waarschijnlijk alles vernietigd wat ze nog hadden, inclusief essentiële documenten, persoonlijke spullen en medicijnen. Wat zich nu afspeelt op Lesbos is een humanitaire ramp. We roepen de Nederlandse regering op om deze mensen in veiligheid te brengen en eerlijk te verdelen over de EU.

Vluchteling op Lesbos