Zuid-Sudanese vluchtelingen in Uganda
© Amnesty International

Zuid-Sudan: bijna een miljoen mensen op de vlucht voor gruwelijkheden

In de Zuid-Sudanese regio Equatoria zijn het afgelopen jaar honderdduizenden mensen op de vlucht geslagen. Zij ontvluchtten de wreedheden die het gevolg zijn van een nieuwe frontlinie.

Dat blijkt uit de vandaag uitgekome briefing ‘If men are caught, they are killed, if women are caught, they are raped’- South Sudan – Atrocities in Equatoria Region turn country’s breadbasket into a killing field. Bijna een miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen voor gevechten tussen de regeringstroepen en oppositiestrijders. Burgers uit het gebied zijn doodgeschoten, met machetes vermoord en in hun huizen verbrand. Vrouwen en meisjes worden ontvoerd en verkracht.

Gevechten in de regio Equatoria

‘De escalatie van de gevechten in de regio Equatoria hebben geleid tot een toename van geweld tegen burgers’, zegt Amnesty’s crisisonderzoeker Donatella Rovera, die net uit het gebied is terug gekomen.

Amnesty-onderzoekers bezochten Equatoria in juni. Daar zagen ze hoe vooral regeringstroepen, maar ook oppositiegroeperingen mensenrechtenschendingen en misdaden onder internationale wetgeving begingen, tegen burgers. Beide partijen zetten ook voedsel in als oorlogswapen en sluiten de toevoer van voedsel naar burgers doelbewust af. Veel burgers vluchten naar buurland Uganda.

Vrouwen en meisjes zijn alleen veilig als ze dood zijn

Als vrouwen en meisjes zijn we alleen veilig als we dood zijn – als we in leven zijn we op geen enkele manier veilig, zo erg is het.

In april 2017 vielen drie soldaten midden in de nacht haar huis binnen. Ze werd door twee van hen verkracht. Ze vluchtte met haar kinderen naar een leegstaand huis, maar dat werd terwijl ze sliepen in brand gestoken. Vrouwen lopen een groot risico op seksuele aanvallen, waaronder groepsverkrachtingen en ontvoeringen. Dat risico is vooral groot als ze het dorp uitgaan op zoek naar eten. Door de slinkende voedselvoorraden en de toenemende plundering is dat steeds vaker nodig.

Stop aanvallen op burgers

Alle partijen in dit conflict moeten hun strijders onder controle houden en onmiddellijk stoppen met aanvallen op burgers. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de gruwelijkheden tegen burgers moeten worden berecht. En de VN-Vredesmacht moet zich aan haar mandaat houden en burgers in het gebied beschermen.

Het onderzoek van Amnesty’s crisisonderzoeksteam voor dit rapport in Zuid-Sudan, is mede mogelijk gemaakt door steun van de deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij.

Meer over dit onderwerp