Zimbabwe: mensenrechtenadvocate op borgtocht vrij

Maandag 25 maart werd de prominente mensenrechtenadvocate Beatrice Mtetwa door het hooggerechtshof op borgtocht vrijgelaten. Ze zat sinds 17 maart vast. Een dag later riep de rechtbank op haar onmiddellijk vrij te laten. Maar op 20 maart weigerde een andere rechtbank dit en bleef ze vastzitten.

Op 17 maart ging Beatrice Mtetwa na een telefoontje van Thabani Mpofu, een cliënt van haar die voor president Tsvangirai werkt, naar diens huis. Toen ze aankwam was de politie met een huiszoeking bezig. Beatrice vroeg de agenten een huiszoekingsbevel te laten zien en gaf aan dat het bezoek ‘onrechtmatig, illegaal en ondemocratisch’ was. In plaats van haar het huiszoekingsbevel te tonen, arresteerde de politie haar voor ‘het belemmeren van de rechtsgang.’

Na de weigering van de rechtbank haar op borgtocht vrij te laten, dienden de advocaten van Beatrice een urgent verzoek in bij het hooggerechtshof. Op vrijdag 22 maart verscheen ze voor een rechter. De zitting werd tot 25 maart uitgesteld. Vanwege het weekend zat ze daarom extra dagen in hechtenis. Ze werd uiteindelijk na betaling van een borgtocht van $500 vrijgelaten.

Amnesty beschouwt de arrestatie en detentie van Beatrice Mtetwa als een aanval op Zimbabwaanse mensenrechtenadvocaten. Zij moeten zonder angst voor vervolging hun werk kunnen doen. In Zimbabwe wordt het recht op vrije meningsuiting, vereniging en vergadering systematisch onderdrukt.

Amnesty heeft in maart bliksemacties gevoerd voor Beatrice Mtetwa.