Demonstranten protesteren in Turkije tegen de arrestatie van drie prominente activisten voor persvrijheid in Turkije: Şebnem Korur Fincancı, Erol Önderoğlu en Ahmet Nesin.
© REUTERS/Murad Sezer/Alamy

Vrijspraak Turkse activisten druppel op gloeiende plaat

In Turkije zijn Şebnem Korur Fincancı, Erol Önderoğlu en Ahmet Nesin vrijgesproken van het ‘maken van propaganda voor een terroristische organisatie’. De drie werden opgepakt nadat ze in mei 2016 gasthoofdredacteur waren van de pro-Koerdische krant Özgür Gündem. Ze wilden hiermee opkomen voor de persvrijheid in Turkije.

Fincancı, Önderoğlu en Nesin behoorden tot een groep van 56 mensen die deelnamen aan een solidariteitsactie voor de inmiddels gesloten krant Özgür Gündem. Uiteindelijk werden 38 mensen strafrechtelijk vervolgd en is de rechtszaak tegen 31 van hen afgesloten. In vier gevallen volgde vrijspraak. De overige 27 mensen kregen in totaal 24 jaar gevangenisstraf opgelegd en een boete van ruim 10.000 euro. Tegen Önderoğlu was eerder 14,5 jaar celstraf geëist.

Şebnem Korur Fincancı is voorzitter van de Mensenrechtenstichting van Turkije, Erol Önderoğlu is onder meer de Turkse vertegenwoordiger van Reporters without Borders en Ahmet Nesin is een schrijver.

Turkije grootste gevangenis voor journalisten

In Turkije waren in 2018 meer dan 160 mediabedrijven gesloten en zitten circa 120 journalisten in de gevangenis. Bovendien werden volgens Reporters without Borders in 2018 bijna 3.000 journalistieke artikelen online geblokkeerd. Onderwerpen waarover niet mag worden geschreven zijn onder meer corruptie, de Koerden en mensenrechtenschendingen. Ook tolereert de Turkse regering geen kritiek op politici en religieuze leiders.

Persvrijheid zwaar onderdrukt

De World Press Freedom Index geeft scores aan 180 landen wat betreft persvrijheid. Turkije staat onderaan op de lijst op plaats 157. Nederland staat op de vierde plek.

Lees de blog van Beril Eski, perscoördinator bij Amnesty Turkije. Ze bezocht verschillende journalisten in de gevangenis.