Vrijheid van meningsuiting door de ogen van filmstudenten

Eind januari werd ik gevraagd om samen met Amnesty te helpen met het begeleiden van filmacademiestudenten. Studenten van de Nederlandse Filmacademie moesten reclamefilmpjes maken, een vast onderdeel in het curriculum van het laatste studiejaar. Door de gebeurtenissen bij Charlie Hebdo, was bedacht dat de commercial moest gaan over de vrijheid van meningsuiting.

Gastblog door: Maarten Bakker, Creative director bij BVH

Ik belde Paul Helsloot, Amnesty’s hoofd Media en Politieke Zaken met wie ik al jaren samenwerk voor de advertentiecampagnes van Amnesty. Hij vond het leuk en zegde toe. Wat volgde was een intensief (en tijdrovend) proces. Het was daarbij interessant om te zien hoe de studenten in eerste instantie hoofdzakelijk bezig waren met het bedenken van filmpjes waar ze hun liefde voor het filmvak in kwijt konden. Oftewel: ze zagen het onderwerp als een excuus om lekker te klooien met acteurs, camerastandpunten, lenzen, belichting en ‘sounddesign’. Maar gaandeweg veranderde dat. Hoe verder ze kwamen in de idee-ontwikkeling, hoe meer de gesprekken gingen over het onderwerp, vrijheid van meningsuiting. Over hoe belangrijk het is, wat het betekent om ervan verstoken te zijn, maar ook over de vraag waar de grenzen liggen.

Ideeën kunnen nog zoveel impact hebben, ontroerend of geestig zijn, als ze de waarheid geweld aandoen of niet doordacht genoeg zijn, gaan ze rücksichtslos de prullenbak in.

Wat veel studenten ook parten speelde was wat ik noem de ‘bij voorbaat-verontwaardiging.’ Oftewel: lekker ergens boos over zijn of ergens tegen zijn, zonder er echt goed over te hebben nagedacht. En dan, zo leert ook mijn eigen ervaring als bedenker van reclame-ideeën, heb je aan Amnesty een slechte. Ideeën kunnen nog zoveel impact hebben, ontroerend of geestig zijn, als ze de waarheid geweld aandoen of niet doordacht genoeg zijn, gaan ze rücksichtslos de prullenbak in.

We hebben uiteindelijk de commercial over de Oekraïense regisseur Oleg Sentsov tot winnaar uitgeroepen. Uit het juryrapport: ‘Soms hoef je voor Amnesty alleen maar een echte case te vertellen. Als je dat doet op de manier van de makers van deze commercial, vol gevoel, betrokkenheid, inlevingsvermogen, zonder vals sentiment of goedkoop effectbejag maar gewoon op basis van de feiten, dan maak je niet alleen vrijheid van meningsuiting concreet, maar raak je al doende ook nog eens de kern van Amnesty International.’

Bekijk hier de resultaten:

Het vijfde filmpje is via Facebook te zien.

(Dit filmpje werd gemaakt door: Producent – Martijn van der Vliet, Productie leider – Yanick Pilgram, Ass. Productie leider – Tessa Beijer, Productie ass. – Bas Schuurman, Regisseur Marc Nolkeamper, Regie assistent Max Lunter, Opnameleiding – Elise van Dijk, Camera – Arthur Vis, Ass. Camera – Bo Bolderink, Ass. Camera – Jeroen Kiers, Gaffer – Marjoke Haagsma, Belichter – Boyd Bakema, Belichter – Max Duivenvoorde, Sound Design – Daan Berends, Production design – Milou Wegbrans, Art direction – Chloé Eersel, Editor – Erik Ten Brinke, Jim – Edo Brunner, © 2015 AHK / Nederlandse Filmacademie)