Veroordeelde Iraanse cartoonist en haar advocaat aangeklaagd voor handdruk

De Iraanse Atena Farghadani werd eerder dit jaar veroordeeld voor een gevangenisstraf van 12 jaar omdat ze de Iraanse ministers had afgebeeld als geiten en apen. Die straf wordt nu mogelijk verlengd, omdat ze de hand van haar advocaat heeft geschud. Beiden worden beschuldigd van ‘een onwettige seksuele relatie die aanleunt bij overspel’. De nieuwe aanklacht is absurd en bovendien politiek gemotiveerd.

Als Atena Farghadani en haar advocaat Mohammad Moghimi schuldig worden bevonden, kunnen ze tot 99 zweep- of stokslagen worden veroordeeld. Beiden worden uitsluitend vervolgd vanwege het uitoefenen van hun recht op vrije meningsuiting.

Amnesty roept de Iraanse autoriteiten op Atena onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. De hoorzitting tegen Atena vindt vandaag plaats. Volgens berichten die we ontvingen, mocht ze niet haar eigen advocaat kiezen. We vrezen dan ook dat het proces oneerlijk zal verlopen.