Verkiezingsprogramma’s politieke partijen

Met het oog op de landelijke verkiezingen op 15 maart 2017 heeft Amnesty in april 2016 een brief met aanbevelingen gestuurd aan de programma commissies van vrijwel alle politieke partijen in de Tweede Kamer. Amnesty wilde met deze brieven de commissies die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van de conceptverkiezingsprogramma’s van de partijen informeren over belangrijke mensenrechtenonderwerpen.

Op basis van een analyse van de verkiezingsprogramma’s van 2012 en actueel stemgedrag in het parlement werden per partij een aantal onderwerpen geïdentificeerd, waarop Amnesty specifieke aanbevelingen deed. Deze aanbevelingen betroffen onder meer uitgebreide steun aan mensenrechtenverdedigers wereldwijd, het betrekken van mensenrechten bij vredesmissies, een humanere aanpak van het vluchtelingenvraagstuk, racisme en discriminatie in Nederland, veiligheid en contra-terrorisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Dit najaar verschijnen één voor één de conceptverkiezingsprogramma’s van de partijen. Deze programma’s leggen de politieke partijen voor aan hun leden, die op verkiezingscongressen kunnen stemmen over de ingediende amendementen en het uiteindelijke programma. Amnesty analyseert deze programma’s en zal begin november haar bevindingen op deze website publiceren. Op dat moment zijn alle verkiezingsprogramma’s bekend. Als daar aanleiding toe is reageren we al eerder op voorstellen uit de programma’s.

De aanbevelingen van Amnesty zijn gericht op mensenrechten. We beoordelen of voorstellen en maatregelen in lijn zijn met internationale mensenrechtenverdragen. Amnesty is een onafhankelijke en niet partijgebonden organisatie, en geeft dus geen stemadvies. Wij informeren zowel politiek als publiek over het voorkomen en beëindigen van schendingen van mensenrechten.