Vast zonder proces: administratieve detentie in Israël

Israël moet alle Palestijnen die vastzitten in administratieve detentie vrijlaten of snel en eerlijk berechten. Deze gevangenen worden op militair bevel vastgehouden zonder aanklacht of rechtszaak. Bovendien roept Amnesty de Israëlische autoriteiten in een nieuw rapport op de detentiewet niet te gebruiken om legale vreedzame acties van activisten uit de Bezette Gebieden te onderdrukken.

Eind april zaten in Israël ten minste 308 Palestijnen in administratieve detentie vast. Hieronder bevonden zich 24 leden van het Palestijnse parlement, mensenrechtenactivisten zoals Walid Hanatsheh, ten minste vier journalisten en studenten en academici. In het rapport Starved of justice: Palestinians detained without trial by Israel beschrijft Amnesty International mensenrechtenschendingen bij deze vorm van detentie.

Marteling, mishandeling en onzekerheid

Gevangenen in administratieve detentie worden, net als veel andere Palestijnse gedetineerden, vaak slachtoffer van marteling of mishandeling tijdens ondervragingen. Ook worden ze regelmatig wreed behandeld of vernederd, bijvoorbeeld als wraak voor hongerstakingen.

Deze gevangenen en hun families leven in grote onzekerheid, omdat de autoriteiten niet bekendmaken hoe lang iemand vastzit of wat de officiële aanklacht is.

Net als andere Palestijnse gevangenen, mogen ze soms geen familiebezoek ontvangen of worden ze in eenzame opsluiting vastgehouden. Ook worden ze soms overgeplaatst naar andere gevangenissen die niet altijd bereikbaar zijn voor familieleden, of zelfs na vrijlating verbannen, waardoor ze niet kunnen terugkeren naar hun oude woonplaats.

Internationale verplichtingen

Deze praktijken zijn in strijd met Israëls verplichtingen volgens internationale mensenrechtenverdragen. Gevangenen hebben recht op familiebezoek, moeten worden beschermd tegen marteling en mishandeling en mogen niet onder dwang overgeplaatst of verbannen worden. Gewetensgevangenen moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten.

Naar aanleiding van hongerstakingen kondigden de Israëlische autoriteiten hervormingen aan. Zo zou een verbod op familiebezoek voor gedetineerden uit de Gazastrook worden opgeheven. Tot op heden is er echter niets veranderd.

Amnesty voert actie tegen administratieve detentie wereldwijd. Zo heeft de organisatie de autoriteiten van onder meer Sri Lanka, Egypte, China en India opgeroepen te stoppen met deze omstreden vorm van detentie.