LHBTI
© Felix Masi/Demotix

Tunesië: stop pogingen om LHBTI-organisatie te ontbinden

De Tunesische regering moet stoppen met haar pogingen om Shams te ontbinden. Shams is een organisatie die zich inzet voor de rechten van LHBTI’ers.

De autoriteiten zijn tegen een uitspraak van de rechter in beroep gegaan. Die concludeerde in 2016 dat Shams niet in strijd met de wet handelt. De autoriteiten vechten die beslissing aan, omdat de doelen van Shams ‘in tegenspraak zijn met de godsdienstige principes en de cultuur van Tunesië’.

Homofobe houding

‘De pogingen van de autoriteiten om Shams te sluiten, tonen de diepgewortelde discriminerende en homofobe houding van de regering. Dat is in strijd met internationale mensenrechtenstandaarden,’ zegt Magdalena Mughrabi van Amnesty International. ‘Tunesië wordt geprezen als een van de weinige landen in de regio die ruimte voor het maatschappelijk middenveld aanmoedigen. De vraag rijst echter of Tunesië zijn verplichting wil nakomen om het recht op vrijheid van vereniging te garanderen.’

Artikel 230

Shams werd in 2015 opgericht en wil dat artikel 230 van het Tunesische Wetboek van Strafrecht wordt aangepast. Volgens dit artikel is een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht strafbaar. Ook veroordeelt de organisatie het feit dat homoseksuelen gedwongen anaal onderzoek moeten ondergaan.

Klimaat van haat

Artikel 230 is in strijd met de Grondwet van Tunesië, die het recht op vrijheid van vereniging en de gelijkheid tussen mensen garandeert. Ook is er een wetsontwerp dat relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht niet langer strafbaar stelt. Het artikel zorgt desondanks voor een klimaat van haat tegen mensen van wie wordt vermoed dat ze een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht.

In 2018 werden volgens LHBTI-organisatie Damj ten minste 115 mensen gearresteerd vanwege hun vermeende seksuele oriëntatie of genderidentiteit. Zeker 38 mensen werden op grond van artikel 230 veroordeeld.

Lees meer over LHBTI-rechten.