Tens of Thousands in Beirut
© https://tensofthousands.amnesty.org/exhibition/

Tentoonstelling: over ‘verdwenen’ Syriërs

Om aandacht te vragen voor de tienduizenden ‘verdwenen’ Syriërs, opent Amnesty International in samenwerking met Humanity House donderdag 12 april de tentoonstelling Tens of Thousands. De expositie in Den Haag toont alledaagse voorwerpen van Syriërs die verdwenen. Ook zijn er portretten van gevangenen en door voormalig gevangenen geschreven gedichten.

Tijdens de oorlog in Syrië zijn meer dan 75.000 mensen verdwenen. Zij werden opgepakt door de regering of, in mindere mate, door gewapende groeperingen, en vervolgens werd niets meer van hen vernomen. Onder de vermisten zitten veel activisten, journalisten, mensenrechtenverdedigers, artsen en hulpverleners.
Het is niet bekend of zij nog leven; in de gevangenissen wordt veel gemarteld. Tussen 2011 en 2016 stierven ten minste 17.000 mensen in Syrische staatsgevangenissen.

Zoektocht naar de ‘verdwenen’

Tienduizenden families zijn al jaren wanhopig op zoek naar hun geliefden. Dit is een aspect van het conflict in Syrië dat nauwelijks aandacht krijgt.
De tentoonstelling, die in augustus 2017 te zien was in Beiroet, toont de enige tastbare herinneringen die de familieleden aan de verdwenen personen hebben.

Tens of Thousands

Wanneer: 12 april t/m 28 mei