Studentengroepen in actie voor Chow Hang-Tung!

4 juni 1989. Komt deze datum je bekend voor? Op deze dag was de studentenopstand in Peking op het Tiananmenplein, ook wel het Tiananmenprotest genoemd. Dit was het eerste massale protest tegen de Communistische Partij van China. De opstand werd toentertijd hard neergeslagen, waarbij honderden tot duizenden doden vielen. De Hongkongse activiste Chow Hang-Tung werd in 2020 opgepakt door de Chinese staat. Zij organiseerde herdenkingsbijeenkomsten ter nagedachtenis aan de gewelddadige interventie tijdens de Tiananmenprotesten. Naar aanleiding van 4 juni voeren allerlei studentengroepen uit Nederland actie voor Chow. Amnesty heeft verschillende studentengroepen verspreid over het hele land die zich inzetten voor ons werk. ‘The pillar of shame’, een sculptuur met alle gezichten van doden die zijn gevallen tijdens het protest, is in een verkleinde versie nagemaakt en werd gepresenteerd op meerdere universiteiten.  Daarbij verzamelden studenten honderden handtekeningen voor de petitie die pleit voor de vrijlating van de Hongkongse activiste.

Teken hier de petitie en voer druk uit op de Chinese staat!