Vlag van Servië

Servië: journalisten en ngo’s doelwit van schaamteloze intimidatie

Het Servische ministerie van Financiën is een onderzoek begonnen naar journalisten en tientallen ngo’s die zich bezighouden met mensenrechten en transparantie. Het ministerie beschuldigt hen van het financieren van terrorisme en van witwassen. ‘Een schaamteloze intimidatie van de Servische autoriteiten in een een voortdurende poging critici de mond te snoeren’, meent Nils Muiznieks van Amnesty International.

‘Deze willekeurige onderzoeken, speciaal gericht op critici van de overheid, ondermijnen het recht op persvrijheid en het recht op vrijheid van meningsuiting. Dit soort onderzoeken moeten onmiddellijk worden stopgezet.’

Achtergrond

Het Servische ministerie van Financiën heeft de bankgegevens opgevraagd van twintig  mensen en van 37 ngo’s en instellingen. Onder hen het Balkan Investigative Reporting Network (BIRN), de twee belangrijkste verenigingen van journalisten en mensenrechtenorganisaties als het Helsinki Comité voor de Rechten van de Mens en Civic Initiatives.

Meer over dit onderwerp