Mohammad bin Nasser al-Ghamdi
© Privéfoto

Saudi-Arabië: doodstraf Al-Ghamdi ingetrokken

Het Bijzonder Gerechtshof van Beroep in Saudi-Arabië heeft het doodvonnis tegen de 55-jarige gepensioneerde leraar Mohammad bin Nasser al-Ghamdi vernietigd. Amnesty International blijft erop aandringen om hem onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

‘Mohammad bin Nasser al-Ghamdi’s zogenaamde “misdaad” was het uiten van zijn mening op sociale media. Hij had nooit vervolgd mogen worden, laat staan ter dood veroordeeld,’ zegt Dana Ahmed van Amnesty International. ‘Hoewel het intrekken van zijn doodstraf een grote opluchting is voor hem en zijn familie, moet de rechtbank nu een einde maken aan zijn lange en pijnlijke lijdensweg door zijn veroordeling te vernietigen en hem onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te spreken.’

Verzonnen aanklachten

Op 9 juli 2023 werd Al-Ghamdi ter dood veroordeeld op basis van verzonnen terrorisme-gerelateerde aanklachten vanwege zijn uitingen op Twitter (nu X) en YouTube. Volgens betrouwbare bronnen is er nog geen nieuw vonnis uitgesproken tegen Al-Ghamdi en wacht hij nu op nieuws over zijn lot.

Hervormingen serieus nemen

‘Als de Saoedische autoriteiten hun belofte om de mensenrechten te hervormen serieus nemen, moeten ze ook onmiddellijk en onvoorwaardelijk alle mensen vrijlaten die zijn vastgezet omdat ze op vreedzame wijze hun recht op vrijheid van meningsuiting uitoefenden, en effectieve stappen ondernemen om een einde te maken aan het hardhandig optreden tegen afwijkende meningen en het wijdverbreide gebruik van de doodstraf,’ aldus Dana Ahmed.

Broer ook onterecht vast

Op 29 mei 2024 veroordeelde het Bijzonder Gerechtshof de broer van Mohammad al-Ghamdi, Asaad bin Nasser al-Ghamdi, tot 20 jaar gevangenisstraf voor berichten op sociale media waarin hij kritiek uitte op de regering. Hun andere broer, Saeed bin Nasser al-Ghamdi is een islamitische geleerde en criticus van de regering die in ballingschap leeft in het Verenigd Koninkrijk.

Vergeldingsacties

Amnesty International heeft vergeldingsacties gedocumenteerd tegen familieleden van dissidenten, activisten en mensenrechtenactivisten in ballingschap. Hieronder vallen 40 gevallen van familieleden van activisten die – zonder officieel bevel of andere vorm van kennisgeving – een reisverbod opgelegd kregen, waardoor families gedwongen gescheiden.

Draconische straffen

In de afgelopen twee jaar heeft Amnesty International vastgesteld dat er in Saudi-Arabië steeds harder wordt opgetreden tegen mensen die hun mening geven op sociale media. Het Bijzonder Gerechtshof, de beruchte antiterrorisme-rechtbank van het land, heeft gevangenisstraffen tot 45 jaar opgelegd op basis van vage bepalingen in de wetten tegen cybercriminaliteit en terrorisme.

Meer over dit onderwerp