Satirische campagne over mensenrechtencrisis in Saudi-Arabië
Saudi-Arabië probeert kroonprins Mohammad Bin Salman neer te zetten als een hervormer. Maar zelfs het beste PR-bureau ter wereld kan de mensenrechtencrisis in het land niet verhullen. Sinds Bin Salmans aanstelling vorig jaar is de onderdrukking van afwijkende meningen alleen maar toegenomen.
Om buitenlandse investeerders aan te trekken probeert Saudi-Arabië zijn imago op te poetsen. Tijdens een drieweekse tour dwars door Amerika probeert Bin Salman in een goed daglicht te komen staan bij politici, topmannen in de defensie-industrie, Hollywood-bazen en hooggeplaatsten in Silicon Valley. De Saudische troonopvolger is in de VS op uitnodiging van president Trump.
Terwijl Bin Salman reclame maakt voor Saudi-Arabië neemt de repressie van mensenrechtenverdedigers in zijn land hand over hand toe. De vrijheid van meningsuiting wordt op nietsontziende wijze onderdrukt, en het Saudische bombardementsoffensief in Jemen maakt vele burgerslachtoffers.
Verwar PR niet met mensenrechten
Op 29 maart begint Amnesty International een satirische campagne om de autoriteiten van Saudi-Arabië erop te wijzen dat ze PR niet moeten verwarren met mensenrechten. Met advertenties in The Economist, de Volkskrant (30 maart) en een video op sociale media wil de organisatie duidelijk maken dat niemand zich voor de gek moeten laten houden door de agressieve Saudische PR-campagne om het imago van het land op te poetsen.
“Als de kroonprins werkelijk een hervormer wil zijn, dan moet hij een einde maken aan de systematische onderdrukking van vrouwen, minderheden en mensenrechtenverdedigers, alle gewetensgevangenen onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten, en een einde maken aan de doodstraf,” zegt Samah Hadid, Amnesty’s directeur Midden-Oosten.