Rutte ontvangt tienduizenden petities #Refugeeswelcome

Ruim 71.000 mensen ondertekenden onze oproep aan premier Rutte om vluchtelingen in Nederland te verwelkomen. Samen met ActionAid, OxfamNovib, PAX en Vluchtelingenwerk Nederland voerde Amnesty International vanaf begin september hiervoor actie.

Tienduizenden Nederlanders riepen premier Rutte om leiderschap te tonen in de vluchtelingencrisis door:

• snel akkoord te gaan met het Europees voorstel om 120.000 mensen die in onder meer Italië en Griekenland niet adequaat kunnen worden opgevangen te herverdelen over Europese landen;
  • meer te investeren in humanitaire hulp voor vluchtelingen die in hun eigen regio worden opgevangen; en
  • meer legale, veilige routes te creëren voor vluchtelingen die in hun eigen regio niet goed kunnen worden opgevangen.

Als het gaat om de herverdeling van 120.000 mensen over Europese landen zijn er de afgelopen weken belangrijke politieke stappen gezet. Amnesty blijft zich inzetten om te zorgen dat er meer wordt geinvesteerd in humanitaire hulp en veilige routes.

Een citaat uit de brief aan premier Rutte:

‘Met de 71.468 handtekeningen willen we u dan ook aanmoedigen om verdere stappen te zetten, met name om zorg te dragen voor volledige financiering van de humanitaire hulp aan vluchtelingen in de regio en het vergroten van de mogelijkheden voor kwetsbare vluchtelingen uit de regio om op legale, veilige wijze naar Europa te reizen.’

Wij bedanken iedereen die deze petitie heeft ondertekend en/of verder heeft verspreid!