Homofoob referendum in Roemenië
© AFP/Getty Images

Roemenië: homofoob referendum ongeldig door te lage opkomst

In Roemenië is het referendum over een grondwetswijziging die het huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht moest tegengaan, misukt. Om het referendum te laten slagen was een opkomst van 30 procent nodig. Dat werd bij lange na niet gehaald.

Stellen van hetzelfde geslacht mogen in Roemenië nu overigens ook niet trouwen. De Coalitie voor de Familie, een samenwerkingsverband van religieuze en conservatieve groepen, wilde voorkomen dat dit in de toekomst veandert. Met het referendum wilde de coalitie de definitie van ‘echtpaar’ in de grondwet veranderen naar een ‘verbintenis tussen een man en een vrouw’. In de grondwet is nu sprake van ‘echtgenoten’. Zeventien jaar geleden haalde Roemenië seksuele relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht uit het Wetboek van strafrecht.

Europees Hof

Het Europese Hof van Justitie besloot deze zomer dat alle EU-landen de rechten van paren van dezelfde sekse moeten beschermen, ook als ze het homohuwelijk niet hebben erkend. Het hof kwam tot dit besluit in een zaak die was aangespannen door een Roemeense homoseksueel. Hij was in België getrouwd met een Amerikaanse partner. De twee wilden zich in Roemenië vestigen. Omdat het huwelijk in Roemenië niet werd erkend, mocht de Amerikaanse partner het land niet in.

Lees meer over de rechten van LHBTI.