Open brief aan FIFA over gerechtigheid voor uitgebuite arbeidsmigranten Qatar ondersteund met één miljoen handtekeningen
© Amnesty International

De FIFA heeft een brief ontvangen waarin wordt geëist dat de wereldvoetbalbond compensatie biedt aan arbeidsmigranten die het slachtoffer zijn van brute mensenrechtenschendingen tijdens hun werk aan faciliteiten voor het WK voetbal van 2022 in Qatar. De oproep werd ondertekend door één miljoen mensen.

De brief werd bij de FIFA bezorgd voorafgaand aan de jaarlijkse conferentie van de organisatie op 16 maart 2023 in Rwanda. Verschillende leden van de voetbalbond zullen de FIFA onder druk zetten om deze misstanden te verhelpen. In maar liefst 190 landen zetten één miljoen mensen hun handtekening onder de oproep voor gerechtigheid voor de arbeidsmigranten. De handtekeningen werden verzameld door Amnesty International en de online actieorganisatie Avaaz.

Hoogste tijd voor compensatie

Deze bijeenkomst biedt de FIFA een nieuwe kans om een plan en een tijdschema op te stellen om uitgebuite arbeiders en hun families direct en snel te compenseren’, zegt Steve Cockburn van Amnesty International.

‘Onze brief wordt ondersteund door meer dan één miljoen handtekeningen van mensen uit meer dan 190 landen. Het wereldwijde publiek erkend het ernstige onrecht dat deze arbeiders wordt aangedaan en eist dat de FIFA een fractie van de miljarden dollars die zijn verdiend met het zweet, het bloed en de levens van honderdduizenden, teruggeeft aan hen en hun gezinnen zijn verschuldigd’, zegt Bieta Andemariam van Avaaz.

FIFA neemt geen verantwoordelijkheid

Ondanks de breed gedeelde zorgen onder voetbalbonden, spelers en sponsors, zorgt de FIFA er nog steeds niet voor dat arbeidsmigranten worden gecompenseerd. Veel van hen kregen te laat of helemaal niet betaald, moesten hoge illegale wervingskosten betalen, raakten gewond of en overleden zelfs in verband met de organisatie van het toernooi in Qatar.

Het is de hoogste tijd dat de FIFA verantwoordelijk wordt gehouden voor haar toezeggingen op het gebied van mensenrechten. De bond moet reageren met een duidelijk actieplan dat gerechtigheid zal bieden aan de arbeidsmigranten en hun gezinnen.

Lees meer over Amnesty’s oproep aan de FIFA.

Lees meer over Amnesty’s standpunt voor een compensatiefonds.

Lees meer over de mensenrechtensituatie in Qatar.