Nigeria’s martelkamers: welkom in het hellevuur

Nigeriaanse politieagenten en militairen maken zich op grote schaal schuldig aan marteling van vrouwen, mannen en kinderen, van wie sommigen amper twaalf jaar zijn. Daarbij gebruiken ze tal van methoden, waaronder slaag, schieten en verkrachting. Dit staat te lezen in een vandaag verschenen Amnesty-rapport.

In het rapport “Welcome to hell fire”: Torture and other ill-treatment in Nigeria wordt gedetailleerd beschreven hoe mensen tijdens grootscheepse operaties worden opgepakt en gemarteld. Dit gebeurt meestal om hen te bestraffen, om geld af te troggelen of om ‘bekentenissen’ af te dwingen teneinde zaken snel ‘op te lossen’. Deze praktijken gaan niet alleen over het martelen en doden van vermeende leden van Boko Haram. Het is schokkend te zien hoe de autoriteiten, die verondersteld worden burgers te beschermen, zich op zo’n grote schaal schuldig maken aan gruwelijke vormen van marteling en mishandeling van gewone vrouwen, mannen en kinderen.

Marteling: alledaagse praktijk

Marteling is in Nigeria een integraal onderdeel van de politiepraktijk geworden. Veel politiebureaus beschikken over een ‘dienstdoende officier voor marteling’. Die gebruikt een heel scala aan marteltechnieken, zoals het uittrekken van nagels of tanden, verstikking, het toedienen van elektrische schokken en seksueel geweld.

Abosede (24) vertelde hoe zij blijvend letsel opliep door politiegeweld: ‘Een politieagente nam me mee naar een kleine kamer en droeg me op om alles wat ik aan had uit te trekken. Ze spreidde mijn benen en spoot traangas in mijn vagina. .. Toen moest ik bekennen dat ik een gewapende overvaller ben… Ik bloedde… nog steeds heb ik pijn in mijn baarmoeder.’

Ook militairen maken zich schuldig aan marteling. Hun zoektocht naar leden van Boko Haram mondt vaak uit in een soort heksenjacht: ze pikken honderden mensen op en martelen verdachten tijdens het onderzoek.

Straffeloosheid aanpakken

De Nigeriaanse grondwet verbiedt marteling, maar wetgeving om marteling te verbieden ontbreekt. Amnesty roept het parlement van Nigeria op onmiddellijk een wet aan te nemen die marteling strafbaar maakt. Ook moet de regering een einde maken aan incommunicadodetentie, waarbij gevangenen volledig van de buitenwereld zijn afgesloten. Contact met advocaten, familieleden, artsen of wie dan ook is dan niet mogelijk.

Ook is een gedegen onderzoek nodig naar aantijgingen van misbruik en marteling. In de meeste zaken waarin Amnesty de Nigeriaanse staat beschuldigde van marteling heeft geen behoorlijk onderzoek plaatsgevonden en werden evenmin maatregelen genomen om de mogelijke daders te berechten. Als er al onderzoek naar een melding van marteling plaatsvindt, dan worden de bevindingen niet openbaar gemaakt en de aanbevelingen zelden opgevolgd.

Reactie van de Nigeriaanse politie

De Nigeriaanse politie heeft gisteren gereageerd op het rapport “Welcome to hell fire”: Torture and other ill-treatment in Nigeria dat Amnesty op 18 september publiceerde. De politie verwerpt de conclusies van Amnesty International en verspreidde gisteren een eigen persbericht.

In reactie op het persbericht van de Nigeriaanse politie zei Netsanet Belay (Research and Advocacy Directour Africa, Amnesty International): ‘We zijn teleurgesteld dat de Nigeriaanse politie op deze manier op ons rapport reageert. De politie beschuldigt Amnesty van gebrek aan fatsoen en zelfbeheersing. Dat zijn beschrijvingen die eerder van toepassing zijn op hun behandeling van gevangenen.’

‘Het is tekenend voor de houding van de politie dat onze conclusies al ontkend worden nog voordat de beschuldigingen goed en wel bestudeerd zijn. Op diezelfde manier gaat de politie ook te werk bij onderzoek naar strafbare feiten, waarbij er vaak al van wordt uitgegaan dat mensen schuldig zijn voordat de feiten goed zijn onderzocht. Amnesty heeft meer dan 500 zaken onderzocht en getuigenissen opgetekend van huidige en voormalige politiemensen. Zolang de politie deze bewijzen van systematische marteling zonder meer van tafel schuift is elke toezegging om schendingen te gaan onderzoeken zonder enige betekenis,’ zei Netsanet Belay.

Lees meer in het rapport Welcome to hell fire: Torture and ill-treatment in Nigeria.

Lees getuigenissen van slachtoffers.

Bekijk cijfers en feiten over marteling in Nigeria.

Lees het persbericht van de Nigeriaanse politie