© © Karen Veldkamp

Mooie opbrengst voor educatie dankzij benefietconcert Janine Jansen

Janine Jansen en het Rotterdams Philharmonisch Orkest (o.l.v. dirigent Yannick Nézet-Séguin) organiseerden zondag 1 oktober samen met De Doelen Rotterdam een benefietconcert. De opbrengst van €65.000 is bestemd voor een nieuw educatieproject van Amnesty voor het mbo-onderwijs.

Voor een uitverkochte zaal gaf Janine Jansen en het orkest een duizelingwekkende vertolking van Brittens vioolconcert. Dirigent Yannick Nézet-Séguin gaf indrukwekkende speech waarin hij de werken van Beethoven en Britten plaatste in een historisch mensenrechtenperspectief en verbond dit met de eigentijdse uitdagingen waar Amnesty zich hard voor maakt.

Benefiet voor Amnesty

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest steunt het educatieproject van Amnesty van harte. Directeur George Wiegel: ‘Muziek heeft een enorme kracht om mensen te verbinden en emotioneel te raken. Als we in dit benefiet het podium delen met onze chef-dirigent en Janine Jansen, in een zaal gevuld met mensen die Amnesty een warm hart toe dragen, dan zal daar een enorm inspirerend signaal van uitgaan. Dat betekent voor ons net zo veel als het doneren van de opbrengst.’

Chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin: ‘Muziek belichaamt de menselijke waarden van vrijheid en empathie waar het hele orkest en ikzelf sterk in geloven. Elke wereldburger zou in vrijheid moeten opgroeien, in een omgeving waar je invoelingsvermogen in de ander krijgt bijgebracht. Dat willen wij als musici met bevlogenheid overbrengen – en daarom vind ik het zo waardevol dat we als orkest nu banden hebben gelegd met Amnesty International en hun werk op het gebied van educatie.’

Mensenrechten in het beroepsonderwijs

Met het nieuwe project breidt Amnesty haar educatieprogramma uit van het basis-en voortgezet onderwijs naar het beroepsonderwijs. Op het mbo studeren de toekomstige verplegers, jeugdzorgwerkers, onderwijsassistenten en wetshandhavers: beroepen waarin zij beslissingen moeten nemen voor, over en met mensen. Mensenrechten spelen daarbij een terugkerende rol.

Eduard Nazarski, directeur van Amnesty International Nederland: ‘In ons educatieve programma willen we een nieuwe generatie professionals leren wat mensenrechten betekenen en hoe je ze kunt naleven. De leerlingen doen kennis op en oefenen met vaardigheden; ze ontwikkelen tools die ze in hun werk direct zullen kunnen inzetten. We vinden het geweldig dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Yannick Nézet-Séguin en Janine Jansen ons helpen dat mogelijk te maken met dit benefiet.’