Mikalai Statkevich en andere Wit-Russische gewetensgevangenen vrij

Op 22 augustus werden Mikalai Statkevich, en de oppositiekandidaten Yury Rubtsou, Mikalai Dziadok, Ihar Alinevich, Artsiom Prakapenka en Yauhen Vaskovich na een presidentieel pardon vrijgelaten.

Statkevich werd in mei 2011 veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf met zware arbeid wegens ‘aanzetten tot massa-onrust’. Hij was een van de mensen die werden opgepakt in verband met demonstraties tegen de herverkiezing van president Lukashenka in 2010. Statkevich was toen presidentskandidaat. De protesten werden door de politie met harde hand uiteen geslagen. Veel oppositieleden werden opgepakt en vastgezet, onder wie Statkevich.

De Wit-Russische president Loekasjenko gaf aan dat de mannen om ‘humanitaire redenen’ waren vrijgelaten in aanloop naar de presidentsverkiezingen van 11 oktober dit jaar.

Amnesty voerde intensief actie voor de mannen, onder meer via schrijfacties en Spoedacties. In augustus was er de ‘wolkenactie’ #sky4statkevich via social media: omdat Stakevich’ vrouw had laten weten dat haar man de buitenlucht zo miste, werd opgeroepen foto’s van wolken en de lucht op te sturen als cadeau voor zijn verjaardag.

Mikalai Statkevich heeft na zijn vrijlating iedereen bedankt die voor hem in actie kwam!