De vlag van Mexico. Het land stelt een onderzoek in naar de moord op milieuactivist Samir Flores Soberanes.

Mexico onderzoekt moord op milieuactivist Samir Flores Soberanes

In Mexico is een onderzoek geopend naar de moord op mensenrechtenverdediger Samir Flores Soberanes, die opkwam voor het milieu en landrechten. Ook verscheidene andere leden van zijn beweging worden nu beschermd.

Flores Sobenaros werd op 20 februari 2019 doodgeschoten, nadat hij eerder al doodsbedreigingen had ontvangen die te maken hadden met zijn mensenrechtenwerk. Flores Sobenaros maakte deel uit van het Frente de los Pueblos en Defensa de la Tierra y el Agua (Front van Volkeren voor de Verdediging van Aarde en Water, FDPTA), dat actievoert voor het behoud van het milieu en het landschap in de Mexicaanse deelstaten Morelos, Puebla en Tiaxcala.

Mogelijk motief

In het onderzoek naar de moord neemt het openbaar ministerie van Morelos ook Flores Sobenaros’ mensenrechtenwerk als mogelijk motief voor het misdrijf mee. Verscheidene andere leden van het FDPTA vallen nu onder het Nationaal Beschermingsprogramma.

Amnesty blijft de zaak volgen

Amnesty is ervan overtuigd dat onze acties voor Flores Sobenaros, waaronder oproepen van Amnesty-leden aan de Mexicaanse overheid, hebben bijgedragen aan de positieve ontwikkelingen in deze verder trieste zaak. Wij blijven het verloop van het onderzoek volgen en zullen zo nodig opnieuw in actie komen.

Meer over dit onderwerp