Mexicaanse activist Maximino García Catarino vrij!

Gewetensgevangene Maximino García Catarino, één van de leiders van een mensenrechtenorganisatie die opkomt voor de rechten van het inheemse volk de Mixtec, is op 20 maart vrijgekomen.

Twee maanden eerder werd hij opgepakt op beschuldiging van de moord op Juan Teodoro García, een lid van een andere gemeenschap in de omgeving. De aanklacht was volledig gefabriceerd.

Het Hooggerechtshof van de deelstaat Guerrero maakte een einde aan het oneerlijke proces, door afgelopen week de aanklacht ongegrond te verklaren.

Maximino García Catarino was niet de enige die beschuldig werd van de moord op Teodoro García. Vijf andere leden van zijn organisatie, de Organisatie van de Toekomst van de Mixtec (OFPM), zitten nog steeds vast voor de moord. Amnesty International roept de Mexicaanse autoriteiten op om ook de aanklachten tegen deze vijf in te trekken en de veiligheid van alle OFPM-leden en hun familie te garanderen. Bovendien moeten degenen die een rol speelden in de arrestatie van Catarino ter verantwoording worden geroepen. Alleen op deze manier kan er een einde worden gemaakt aan het misbruik van het rechtssysteem voor de vervolging van activisten en mensenrechtenverdedigers in Guerrero.