Megasucces op Full Colour Festival Emmen

Afgelopen zondag 10 juli was Amnesty International wederom aanwezig op het gezellige Full Colour Festival in Emmen. Dit jaar was Amnesty groots aanwezig. Er was de hele dag een Amnesty presentator op het hoofdpodium aanwezig, Ellen Veenema. Daarnaast stond er een prachtige Amnesty kaars van vijf meter hoog waar bezoekers een button konden laten maken. Ook was er een eigen herkenbare stand op het Raadhuisplein en een plek op het kinderplein.

Samen met 16 festivalvrijwilligers, de presentator op het podium en een tiental Amnestyleden van groep Zuid-Oost Drenthe werd het publiek gevraagd om een handtekening te zetten voor activiste Tep Vanny; een 37-jarige Cambodjaanse gewetensgevangene die sinds augustus 2016 vastzit. Naast het actie voeren waren er voor het publiek Amnesty-artikelen te koop. Bovendien konden kinderen op het kinderplein hun eigen button maken en een Amnesty-ballon krijgen.

De case en het resultaat van de dag

Tep Vanny kwam in opstand tegen huisuitzettingen van lokale burgers voor de bouw van dure-, toeristische nieuwbouwprojecten. Door de overheid wordt zij door middel van valse aanklachten beschuldigd geweld te hebben gebruikt tegen agenten tijdens vreedzame protesten rondom het Boeung Kak-meer in Phnom Phen. Het is niet uitzonderlijk dat activisten zoals Tep Vanny door de overheid worden lastiggevallen, mishandeld en vastgezet.

De actie heeft haar nodige vruchten afgeworpen. Op deze zonnige dag hebben we een mooi resultaat behaald van maar liefst 1487 handtekeningen die we door gaan sturen naar de politieke leiders!

Jong Ping Teong

Redacteur Amnesty Drenthe, Friesland en Groningen