© Fanny Hedenmo

Marokko laat journalisten en mensenrechtenactivisten vrij

Goed nieuws: op 29 juli 2024 lieten de Marokkaanse autoriteiten een aantal journalisten, klokkenluiders en activisten vrij. De koning verleende hun gratie. Onder hen waren de journalisten Omar Radi, Taoufik Bouachrine en Soulaimane Raissouni en de mensenrechtenactivist Saida El Alami. Met name voor Omar Radi voerde Amnesty International regelmatig actie.

De Marokkaanse autoriteiten treiteren en intimideren activisten door middel van ongegronde strafrechtelijke onderzoeken en valse aanklachten. Daarmee proberen ze kritische stemmen het zwijgen op te leggen en vreedzaam activisme de kop in te drukken. Het is fijn dat een aantal van hen nu is vrijgelaten, maar er zitten er ook nog steeds gevangen. Zo worden activisten van Hirak el Rif nog steeds vastgehouden omdat ze in 2017 in de Rif-regio vreedzaam protesteerden voor hun rechten. In 2018 werden 43 van deze demonstranten veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. Zo kreeg één van de protestleiders, Nasser Zefzafi, 20 jaar gevangenisstraf voor zijn vreedzame activisme.

Omar Radi

Omar Radi is journalist en mensenrechtenactivist. In juli 2021 werd hij tot 6 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Dat gebeurde na een oneerlijk proces waarin hij werd beschuldigd van spionage en verkrachting. Omar Radi is een van de oprichters van Le Desk, een onafhankelijke Marokkaanse nieuwssite die kritische berichten publiceert. Hij is al lange tijd doelwit van de Marokkaanse autoriteiten vanwege zijn journalistieke werk. Hij uitte kritiek op de mensenrechtensituatie in zijn land en berichtte over corruptie en over banden tussen zakelijke en politieke belangen in Marokko.

Lees meer over Omar Radi.

Meer over dit onderwerp