Marokkaanse koning verleent gratie aan briefschrijver

De 73-jarige gepensioneerde kolonel Kaddour Terhzaz is vrijgelaten nadat hij 3 jaar heeft vastgezeten omdat hij koning Mohamed VI een kritische brief had geschreven.

Hij was in 2008 veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 jaar. In de brief riep Terhzaz de koning op om de positie van een aantal piloten te verbeteren. Deze piloten, voormalig krijgsgevangenen van Polisario Front in de jaren ’80, verdienden volgens Kaddour Terhzaz meer respect en waardering van de Marokkaanse staat.

Polisario Front claimde een door Marokko geannexeerd gebied in de Westerse Sahara. Dit leidde van 1975 tot 1991 tot een gewapend conflict tussen de twee partijen.

Kaddour Terhzaz sprak in de brief over de uitrusting van de vliegtuigen tijdens dit conflict. Volgens het Marokkaanse gerechtshof zette Kaddour Terhzaz hiermee de externe veiligheid van Marokko op het spel: hij gaf immers een ‘geheim van nationale verdediging’ prijs. Gezien de wapenstilstand die al vanaf 1991 van kracht is, kan er van zo’n risico echter geen sprake zijn. Amnesty International voerde de afgelopen 15 maanden dan ook actie voor zijn vrijlating.

Kaddour Terhzaz’s zoon bedankt Amnesty voor de voortdurende aandacht en actie voor de situatie van zijn vader.