Liu Xiaobo en Liu Xia, augustus 2001.
© Privéfoto

Liu Xiaobo: een blijvende nalatenschap voor China en de wereld

‘Vandaag treuren we om het verlies van een reus op mensenrechtengebied. Liu Xiaobo was een zeer intelligente man van principes, humor en bovenal menselijkheid,’ zegt Amnesty’s secretaris-generaal Salil Shetty in een reactie op het overlijden van Nobelprijswinnaar Liu Xiaobo.

‘Decennialang vocht hij onvermoeibaar voor mensenrechten en fundamentele vrijheden in China, ondanks de vaak meedogenloze tegenstand van de Chinese regering. Telkens weer probeerden ze hem het zwijgen op te leggen, en telkens weer faalden ze. Ondanks jarenlange vervolging, onderdrukking en gevangenschap bleef Liu Xiaobo vechten voor zijn overtuigingen.’

‘Alles waar hij voor stond blijft overeind staan, ook nu hij is overleden. Het grootste eerbetoon dat we hem kunnen geven is doorgaan met de strijd voor mensenrechten in China, en zijn indrukwekkende nalatenschap erkennen. Liu Xiaobo inspireerde miljoenen mensen in China en daarbuiten op te komen voor vrijheid en gerechtigheid in tijden van repressie.’

‘We leven mee met zijn vrouw Liu Xia en andere familieleden, die een onmetelijk groot verlies hebben geleden. We moeten er alles aan doen om een einde te maken aan het illegale huisarrest en het hinderlijk volgen van Liu Xia, en ervoor zorgen dat ze niet meer wordt vervolgd door de autoriteiten.’

Meer over dit onderwerp