Levensgevaarlijk beroep: advocaat in de Kaukasus

Advocaten zijn vaak de laatste strohalm voor wie dreigt te worden gemarteld of is verwikkeld in een oneerlijk proces in de noordelijke Kaukasus. Maar ook de advocaten zelf worden bedreigd of moeten vrezen voor hun leven.

De bedreigingen die advocaten ervaren in de noordelijke Kaukasus staan beschreven in een nieuw Amnesty-rapport Confronting the circle of injustice: Threats and pressure faced by lawyers in the North Caucasus. In deze regio wordt het geweld van gewapende groepen met harde hand neergeslagen door de autoriteiten, vaak zonder enig respect voor basale mensenrechten.

Bekentenissen door marteling

Marteling en mishandeling worden door de autoriteiten in de regio vaak toegepast als middel om bekentenissen af te dwingen. Ook zijn er beschuldigingen van gedwongen verdwijningen en executies.

Advocaten die cliënten verdedigen die door de autoriteiten zijn bedreigd, mishandeld of gemarteld, worden vaak gezien als obstakel voor gerechtigheid, in plaats van cruciale bewakers ervan.

Meerdere mishandelingen, één moord

In het rapport staat een reeks gevallen beschreven waarin advocaten zijn mishandeld en in één geval zelfs  vermoord.

In 2010 werd de Dagestaanse advocaat Sapiyat Magomedova door de politie in elkaar geslagen toen ze op bezoek ging bij een cliënt. Nadat ze hierover haar beklag deed en erop aandrong dat het incident onpartijdig zou worden onderzocht, werd een aanklacht tegen haar ingediend.

In december 2011 raakte een advocaat in Nalchik zwaargewond bij een verdacht auto-ongeluk waarbij de politie was betrokken. De advocaat ontving zowel voor als na dit incident doodsbedreigingen. De politie heeft het ongeluk nooit onderzocht.

De advocaat Omar Saidmagomedov en zijn neef werden op 20 januari 2012 in Dagestan gedood door veiligheidspolitie. Zij zouden volgens de autoriteiten leden zijn van een gewapende groep. Saidmagomedovs collega’s beweren echter dat er opzet in het spel is omdat zij meerdere keren hadden geprobeert de waarheid te onthullen. Vóór de moord zou Saidmagomedov al meerdere keren zijn bedreigd.

Amnesty International roept de Russische autoriteiten op de lokale bevolking te beschermen en de rechtsstaat en mensenrechten te respecteren.

Lees het rapport Confronting the circle of injustice: Threats and pressure faced by lawyers in the North Caucasus