Leidse Studentenvereniging SOL en Amnesty International organiseren thema-avond ‘Migratie en mensenrechten in Afrika’

Het is een onderwerp dat niet meer is weg te denken uit onze samenleving: de migratiestromen van deze tijd. Daarom organiseerden Studentenvereniging Ontwikkelingssamenwerking Leiden (SOL) en Amnesty International op 22 februari in Leiden een thema-avond over migratie binnen Afrika en de betekenis van mensenrechten.

De thema-avond op de Leidse Faculteit Sociale Wetenschappen begon met een introductie over de doelstellingen en het werkveld van Amnesty International. Susan Schutjes, regionaal trainer bij Amnesty, vertelde aan 16 studenten hoe deze NGO wereldwijd en in Nederland te werk gaat. Meteen daarna konden de studenten, onder het genot van huisgemaakt bananenbrood, hun kennis testen in een Pubquiz. In kleine groepen discussieerden zij over tien vragen rond het thema ‘vluchtelingen en mensenrechten’.

Hoofdonderdeel van de avond was de lezing ‘Migratie en Mensenrechten in Afrika’ door Susan Schutjes. SOL-voorzitter Susanne Heukensfeldt Jansen: ‘De statistieken over het vluchtelingen- en migratievraagstuk sprongen in het oog: 65 miljoen mensen zijn op de vlucht, wereldwijd zijn er 244 miljoen internationale migranten. Dat het recht op vrede niet in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens staat, zorgde bij onze leden wel voor opzien. Het was passend dat Susan ook nogmaals het principe van non-refoulement uitlegde: vluchtelingen mogen niet worden teruggestuurd naar een land waar vervolging dreigt.’

In de afsluitende discussie kreeg Susan Schutjes vanuit de zaal de vraag wat haar op dit moment het meest aan het hart gaat op het gebied van mensenrechten. “Dat zijn twee ontwikkelingen”, antwoordde Schutjes: ‘Het vluchtelingenvraagstuk. En het etnisch profileren in Nederland. Ik vind het belachelijk dat etnisch profileren plaatsvindt’. Daarbij verwees zij naar haar motto, dat zij van de mensenrechtenorganisatie heeft overgenomen: ‘It’s better to light a candle than to curse the darkness’.