Kom nu in actie voor de Zaterdagmoeders uit Turkije!

De Turkse politie gebruikte op zaterdag 25 augustus waterkanonnen, traangas en rubberkogels om de wekelijkse vreedzame bijeenkomst van de ‘zaterdagmoeders’ in Istanbul uiteen te slaan. De vrijheid van meningsuiting in Turkije krijgt hiermee opnieuw een flinke opdoffer.

Het was al de 700ste sit-in die de Zaterdagmoeders (Cumartesi Anneleri) hielden. Al jarenlang vraagt deze organisatie elke zaterdag om 12 uur de Turkse overheid om opheldering over hun verdwenen familieleden, politieke gevangenen uit de jaren ’80 en ’90.

Bij de demonstratie werden geen opruiende slogans gebruikt, er was zelfs geen tekst aanwezig. De zaterdagmoeders liepen met bloemen in hun handen en de foto van hun vermiste dierbaren op hun borst. De protesterende moeders willen alleen maar weten wat er gebeurd is met hun verdwenen familieleden en eisen dat de daders berecht worden. Toch werd deze vreedzame bijeenkomst ruw verstoord door de Turkse politie.

Amnesty roept de Turkse autoriteiten op de wekelijkse demonstratie door te laten gaan. Ook moet het harde optreden van de politie worden onderzocht. Kom in actie en teken de petitie!

Deze zaterdag vindt er een solidariteitsdemonstratie plaats op de Dam in Amsterdam van 14.00 tot 15.00 uur.