In Jordanië is de Syrische student journalistiek Atiya Salem vrijgelaten op 29 mei 2024

Jordanië: student journalistiek Atiya Salem vrijgelaten

Na 50 dagen willekeurige detentie is in Jordanië op 29 mei de Syrische student journalistiek Atiya Mohammad Abu Salem vrijgelaten.

Atiya Mohammad Abu Salem, die naast student ook freelance filmmaker is, werd opgepakt toen hij een pro-Palestina protest wilde filmen. Hij kreeg de reden van zijn arrestatie niet te horen. De autoriteiten dreigden hem uit te zetten naar zijn geboorteland Syrië waar hij 12 jaar geleden vandaan vluchtte. Als hij terug wordt gestuurd naar Syrië loopt hij een groot risico op marteling en willekeurige opsluiting.

Amnesty voerde actie

Nadat Atiya Salem was opgepakt, voerde Amnesty International actie voor hem. Ook vanuit Nederland stuurden mensen e-mails naar de autoriteiten van Jordanië. Daarin vroegen zij Salem niet uit te zetten naar Syrië en hem vrij te laten, tenzij hij werd aangeklaagd voor een internationaal erkend misdrijf.

Achtergrond

Sinds de huidige oorlog tussen Hamas en Israël zijn er massale protesten in Jordanië. Duizenden spreken hun steun uit voor de Palestijnen. De autoriteiten van Jordanië treden hard op tegen die protesten. Ruim 1500 mensen zijn gearresteerd. Jordanië heeft sterke diplomatieke banden met Israël.