Italiaanse Roma geen gelijke kansen op sociale huisvesting

De ruim vierduizend Roma die in en om Rome wonen worden systematisch achtergesteld door de lokale autoriteiten, bijvoorbeeld bij het toewijzen van sociale huurwoningen. Dit stelt Amnesty in een nieuw rapport over huisvesting voor Roma in de Italiaanse hoofdstad.

In de afgelopen jaren zijn veel informele Roma-nederzettingen in en om Rome onder dwang ontruimd. Na deze huisuitzettingen werden Roma-families veelal in containers of stacaravans in overvolle kampen van de gemeente buiten de stad geplaatst. Wonen in deze verafgelegen kampen, belemmert de kansen van de Roma-gemeenschap om vast werk te vinden en te integreren in de samenleving.

‘Ze hebben de bushalte weggehaald. Het is alsof je in een gevangenis woont. Als je geen auto hebt, kan je hier sterven omdat je geen eten hebt.’

Hanifa is 23 en woont sinds drie jaar in het gemeentelijke kamp Castel Romano in Rome, samen haar man en vijf kinderen.

De autoriteiten gebruiken meer dan tien jaar lang een prioriteitssysteem waardoor Roma in de praktijk niet in aanmerking komen voor sociale huisvesting. Aanvragers moeten kunnen aantonen dat ze uit hun huurwoning zijn gezet. Dit is een onmogelijke taak voor Roma, aangezien zij juist zeer zelden voor zo’n woning in aanmerking komen.

‘Toen ze ons naar dit kamp verplaatsten, zeiden ze dat het tijdelijk zou zijn. Nu wonen we hier al drieënhalf jaar. Hier zijn we geïsoleerd van de hele wereld. Mijn jongste vraag telkens: “Wanneer gaan we hier weg? Waarom hebben we geen huis?” Wat moet ik mijn zoon vertellen? Dat andere mensen beter zijn dan wij?’

Miriana Halilovic heeft een Italiaans paspoort, is getrouwd en heeft vier kinderen. In 2010 werd de informele nederzetting waar ze met haar gezin woonde, ontruimd. Nu wonen ze in een kleine caravan in een gemeentelijk kamp. Zij wacht haar aanvraag op een sociale woning af.

Eind 2012 kwam er in Rome een nieuwe voorrangsregeling voor mensen die onder slechte leefomstandigheden in tijdelijke woningen van liefdadigheidsinstellingen of de gemeente wonen. Toen Roma-families uit gemeentelijke kampen in aanmerking wilden komen voor deze nieuwe regeling, gaf de gemeente aan dat deze niet op hen van toepassing was.

Amnesty roept de lokale autoriteiten niet op Roma voorrang te geven op sociale woningen, maar vragen om deze groep een gelijke kans op de woningmarkt te geven.

Lees het rapport Double standards: Italy’s housing policies discriminate against Roma