De Palestijnse mensenrechtenverdediger Munther Amira
© Popular Struggle Coordination Committee

Israël laat Palestijnse mensenrechtenverdediger Munther Amira vrij

Tussen al het slechte nieuws uit Israël en Palestina is er soms ook nog goed nieuws uit die landen. Op de bezette Westelijke Jordaanoever lieten de Israëlische autoriteiten de Palestijnse mensenrechtenactivist Munther Amira vrij, nadat hij twee en een halve maand in willekeurige detentie had gezeten.

Op 18 december vielen Israëlische soldaten het huis van Amira in een vluchtelingenkamp in Bethlehem binnen. Ze bonden zijn kinderen vast en mishandelden zijn broer. Amira werd gearresteerd omdat hij op Facebook zou hebben opgeroepen tot geweld. Omdat hier geen bewijs voor was, besloten de Israëlische autoriteiten hem vier maanden in administratieve detentie te zetten, zonder dat ze een aanklacht tegen hem indienden.

Sinds 7 oktober vorig jaar is het aantal mensen dat door de Israëlische autoriteiten in administratieve detentie wordt vastgezet enorm toegenomen. Dit systematische gebruik van deze vorm van detentie zonder tussenkomst van een rechter is een schending van de mensenrechten.

Geweldloos verzet

Amira is een bekende mensenrechtenactivist die zich op geweldloze manier verzet tegen de Israëlische bezetting. Hij is bestuursvoorzitter van het Aida Youth Center, een organisatie die zich inzet voor de kinderen en jongeren van het Aida vluchtelingenkamp. Hij is ook een vooraanstaand activist bij het Popular Struggle Coordination Committee. Dat is een in de Palestijnse gemeenschap gewortelde verzetsbeweging die gelooft in de kracht van burgerlijke ongehoorzaamheid, vreedzame protesten en juridische campagnes.