Vakbondsactivist Reza Shahabi uit Iran
© privéfoto

Iran: vakbondsman vrijgekomen

Naar nu bekend is geworden is Reza Shahabi uit Iran op 13 maart vrijgekomen. De vakbondsman heeft zijn straf uitgezeten. De omstandigheden waaronder Shahabi vastzat waren mensonterend. Hij sliep op de grond, er was geen frisse lucht, geen goed eten en geen drinkwater.

Reza Shahabi zat ruim anderhalf jaar in eenzame opsluiting en zegt daar te zijn gemarteld. Hij heeft er blijvende rugklachten aan overgehouden. Uit protest tegen zijn gevangenisstraf en het ontzeggen van medische hulp ging Shahabi langdurig in hongerstaking. Daarna werd hij in 2014 op medische gronden vrijgelaten. Later moest hij de rest van zijn straf toch uitzitten.

Vakbondsleden lastiggevallen

Shahabi was bestuurslid van een vakbond voor buschauffeurs. Hij werd in 2012 tot zes jaar gevangenisstraf veroordeeld voor onder meer het organiseren van stakingen. Shahabi werd beschuldigd van ‘acties tegen de nationale veiligheid’ en het ‘verspreiden van propaganda tegen de staat’. De autoriteiten hebben de vakbond nooit geregistreerd en vielen ook andere leden, en met name bestuursleden, voortdurend lastig en vervolgden hen na valse aanklachten over het bedreigen van de nationale veiligheid.

Meer over dit onderwerp