India: Politieke gevangene gedeeltelijk vrijgesproken

Wegens gebrek aan bewijs is Kartam Joga deze zomer vrijgesproken voor drie van de vier aanklachten tegen hem. Joga komt als politiek activist op voor de rechten van de Adivasi’s, een lokale inheemse gemeenschap. Amnesty International beschouwt Kartam Joga als gewetensgevangene, die enkel gevangen zit wegens de kritiek die hij uitte tegen de autoriteiten in de deelstaat.

Sinds 14 september 2010 zit Kartam Joga vast op verdenking van samenwerking met Maoïstische strijders bij een aanslag op 6 april 2010 waarbij 76 politiemensen gedood werden. Ook zou hij betrokken zijn geweest bij de moord op de leider van de grootste politieke partij in de regio, Budhram Sodi in mei 2010 en bij twee andere aanslagen in december 2009.

In de deelstaat Chhattisgarh zijn de Adivasi’s het slachtoffer van een voortdurende strijd tussen veiligheidsdiensten en militante bewegingen enerzijds en gewapende Maoïsten anderzijds. Sinds 2005 documenteerde Kartam Joga meer dan 500 gevallen van doodslag, seksueel geweld, verkrachting en gedwongen herhuisvestiging van Adivasi’s. De aanklacht die Kartam Joga aan de hand hiervan indiende bij het hooggerechtshof leidde ertoe dat de regering van Chhattisgarh ter verantwoording werd geroepen.

Op 22 en 23 november staat de hoorzitting voor de laatste aanklacht gepland. Tot die tijd zit Kartam Joga nog vast; zijn verzoek tot vrijlating op borgtocht werd onlangs afgewezen.

Amnesty International blijft de ontwikkelingen in de zaak van Kartam Joga volgen.