Honderden burgers zijn gedood in de Oekraïense stad Charkov door willekeurige Russische beschietingen met verboden clustermunitie en onnauwkeurige raketten.
© AFP via Getty Images

ICC-arrestatiebevelen voor Russische topfunctionarissen cruciale stap naar gerechtigheid

Het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) heeft arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen Sergej Sjojgoe, voormalig Russische minister van Defensie, en Valeri Gerasimov, stafchef van het Russische leger. Ze worden verdacht van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. Amnesty International verwelkomt de beslissing van het Internationaal Strafhof.

In een reactie zei Veronika Velch van Amnesty International: ‘Terwijl Rusland verwoestende raketaanvallen blijft uitvoeren op de Oekraïense civiele infrastructuur, laat het Internationaal Strafhof opnieuw zien bereid te zijn degenen die daarvoor eindverantwoordelijk zijn voor het gerecht te brengen.’

Hoop voor slachtoffers

‘Deze arrestatiebevelen van het Internationaal Strafhof zijn een volgende, cruciale stap op weg naar gerechtigheid. Dit helpt bij het herstel van het vertrouwen in het internationaal recht en de instellingen die het handhaven. Het geeft de slachtoffers van de Russische agressie tegen Oekraïne de hoop dat de verantwoordelijken ter verantwoording zullen worden geroepen, hoe hoog hun rang ook is’, zegt Veronika Velch. ‘We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de verdachten zo snel mogelijk worden gearresteerd, dat slachtoffers voldoende aandacht krijgen en dat het recht zijn beloop krijgt.’

Raketaanvallen

Volgens een persbericht van het Internationaal Strafhof zijn er “redelijke gronden om aan te nemen dat de twee verdachten verantwoordelijk zijn voor raketaanvallen tegen de Oekraïense energie-infrastructuur van ten minste 10 oktober 2022 tot ten minste 9 maart 2023, uitgevoerd door de strijdkrachten onder hun bevel. Gedurende dit tijdsbestek was er sprake van een campagne van aanvallen tegen talrijke elektriciteitscentrales en onderstations op meerdere locaties in Oekraïne.”

Sergej Sjojgoe was destijds minister van Defensie van de Russische Federatie. Valeri Gerasimov was chef van de generale staf van de strijdkrachten van de Russische Federatie en eerste viceminister van Defensie.

Oorlogsmisdaden

Er zijn momenteel 124 staten partij bij het Statuut van Rome en de arrestatiebevelen van het Internationaal Strafhof zijn bindend in 125 staten (124 staten zijn partij, plus Oekraïne, dat het Internationaal Strafhof jurisdictie over zijn grondgebied heeft verleend voor misdaden die daar sinds 2014 zijn gepleegd). Op 20 oktober 2022 constateerde Amnesty International dat de Russische aanvallen ongeveer 40 procent van de energievoorzieningen Oekraïne ernstig hadden beschadigd en neerkwamen op oorlogsmisdaden.

Amnesty International documenteert sinds 2014 oorlogsmisdaden en andere schendingen van het internationaal humanitair recht in Oekraïne.

Oproep Amnesty International

De arrestatiebevelen van het Internationaal Strafhof zijn afhankelijk van staten die ze uitvoeren. De internationale gemeenschap moet ervoor zorgen dat Sergej Sjojgoe en Valeri Gerasimov onmiddellijk worden gearresteerd en uitgeleverd aan het Internationaal Strafhof als ze Rusland verlaten. Dat geldt ook voor andere Russische functionarissen en militaire commandanten die door het Internationaal Strafhof worden gezocht, onder wie Vladimir Poetin.

Meer over dit onderwerp