De Russische mensenrechtenverdediger Oyub Titiev
© Yelena Afonina/TASS

Václav Havel Mensenrechtenprijs voor Oyub Titiev

De Václav Havel Mensenrechtenprijs gaat dit jaar naar de Russische mensenrechtenverdediger Oyub Titiev. De prijs is een erkenning voor zijn uitzonderlijke inzet voor de mensenrechten in zijn land, en het persoonlijke risico dat hij daarmee neemt.

Titiev leidt het Tsjetsjeense kantoor van de gerespecteerde Russische mensenrechtenorganisatie Memorial, die onderzoek doet naar marteling, ontvoering en buitengerechtelijke executies in de noordelijke Kaukasus.

Erkenning voor inzet

‘We zijn ons er volledig van bewust tegenover welke moeilijkheden de heer Titiev en zijn collega’s zich gesteld zien. De prijs is een erkenning voor het werk dat hij en Memorial doen’, zei de president van de parlementaire vergadering van de Raad van Europa. De prijs werd overhandigd aan Memorials bestuursvoorzitter Aleksandr Cherkasov. Oyub Titiev zit sinds januari 2018 in voorarrest.

Mogelijk 10 jaar cel vanwege ‘drugsbezit’

De vooraanstaande mensenrechtenverdediger kan tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld worden vanwege ‘drugsbezit’. In januari werd een grote hoeveelheid  ‘gevonden’ in zijn auto. Amnesty gelooft dat de drugs daar zijn neergelegd om Titiev te laten stoppen met zijn mensenrechtenwerk. Het Tsjetsjeense Hooggerechtshof besloot op 4 mei 2018 het voorarrest van Oyub Titiev te verlengen.

Václav Havel

Aan de Václav Havel Mensenrechtenprijs is een geldbedrag van 60.000 euro verbonden. De onderscheiding is vernoemd naar de Tsjechische toneelschrijver en latere president Václav Havel (1936-2011), die zich inzette voor de mensenrechten in zijn land.

Lees het dankwoord dat Aleksandr Cherkasov namens Oyub Titiev uitsprak.