Guatemala: dood 15-jarig meisje eindelijk onderzocht

De Guatemalteekse vice-president Roxana Baldetti stelt een onderzoek in naar de dood van een 15-jarig meisje van wie het lichaam in 2001 op straat werd gevonden. De moeder van het meisje, Maria Isabel Franco, zet zich al tien jaar in voor de berechting van de daders. Vanwege haar aanhoudende strijd wordt ze regelmatig bedreigd.

De vice-president van Guatemala heeft deze toezegging gedaan nadat Amnesty wereldwijd brievenacties voor deze zaak heeft gevoerd.

Baldetti maakte bovendien in een officiële verklaring bekend dat er enkele stappen genomen zijn om geweld tegen vrouwen aan te pakken. Zo is er een speciaal kabinet opgericht dat het beleid op het gebied van vrouwenrechten gaat bepalen en implementeren. Bovendien heeft ze in december 2012 een afdeling voor onderzoek naar seksueel geweld opgericht.

Deze reactie van de vice-president toont de mogelijke impact van acties en laat zien dat er een mogelijkheid is echt iets te veranderen aan de manier waarop de overheid van Guatemala met geweld tegen vrouwen omgaat.