Geweld tegen vrouwen in Egypte: thuis, in het openbaar en door de staat

Vrouwen en meisjes in Egypte komen op grote schaal in aanraking met geweld, zowel thuis als in het openbaar. Vrouwen worden door groepen mannen seksueel belaagd en kunnen in detentie met marteling te maken krijgen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Amnesty.

Uit ‘Circles of Hell: Domestic, public and state violence against women in Egypt’ blijkt hoe, ondanks recente kleine hervormingen, de Egyptische wetgeving ontoereikend blijft en er straffeloosheid heerst. Op alle terreinen in hun leven komen Egyptische vrouwen en meisjes lichamelijk en seksueel geweld tegen: thuis worden veel vrouwen geslagen en mishandeld door hun echtgenoten en familieleden. Buitenshuis krijgen ze te maken met constante seksuele intimidatie, aanvallen door groepen mannen of het geweld van staatsambtenaren.

Ondanks een aantal hervormingen de afgelopen maanden weigeren de autoriteiten de omvang van het probleem te erkennen. Er zijn grotere hervormingen nodig om het geweld en de diepgewortelde discriminerende houdingen ten opzichte van vrouwen aan te pakken.

Lees meer in Amnesty’s rapport en het factsheet.