Vrouwen in de Evin-gevangenis in Teheran, Iran (1987)
© Amnesty International

Gevangenisstraf dreigt voor Iraanse vrouwen zonder hoofddoek

Sinds de stichting van de islamitische republiek in 1979, zijn de rechten van vrouwen in Iran stelselmatig en op grote schaal geschonden. Onlangs verergerde die situatie, nadat de politie aankondigde dat vrouwen tot 10 jaar gevangenisstraf kunnen krijgen als ze in het openbaar protesteren tegen het verplicht dragen van de hoofddoek.

Sinds december vorig jaar zijn zeker 35 vrouwen aangevallen en gearresteerd vanwege deelname aan solo-protesten. Daarbij gaan ze in de publieke ruimte op een verhoogd standpunt staan, terwijl ze zwijgend met een stok zwaaien; aan het eind van de stok hebben ze hun hoofddoek bevestigd.
De vrouwen kunnen aangeklaagd worden voor ‘aanzetten tot corruptie en prostitutie’.

Dat overkwam tot nu toe minstens twee vrouwen, onder wie Shaparak Shajarizadeh. Zij zit momenteel in eenzame opsluiting in de Shahr-e Rey gevangenis in Varamin, nabij Teheran. Haar advocaat zegt dat ze in de periode na haar arrestatie in de Vozara gevangenis in Teheran gemarteld is en in het algemeen slecht behandeld werd. Ze kreeg daar ook diverse keren tegen haar wil injecties toegediend met een onbekende substantie.

Politie moet zich verantwoorden

“De Iraanse autoriteiten moeten politieagenten ter verantwoording roepen als die zich schuldig hebben gemaakt aan schendingen van de mensenrechten zoals marteling en andere vormen van slechte behandeling,” zegt Magdalena Mughrabi, onderdirecteur Midden-Oosten en Noord-Afrika bij Amnesty International. “Ze moeten ook geen uitspraken meer doen die geweld en mishandeling uitlokken.”

Lees hier het volledige Engelstalige persbericht.