Politie in Tbilisi, Georgië, waar massale vreedzame demonstraties plaatsvinden vanwege het wetsvoorstel 'buitenlandse invloed'
© Getty Images

Georgië: Politiegeweld toegenomen na goedkeuring wetsvoorstel ‘buitenlandse invloed’ (Update)

Het wetsvoorstel ‘buitenlandse invloed’, dat in Georgië al weken tot massale vreedzame protesten leidt, is aangenomen. Amnesty International roept de Georgische autoriteiten op om de wet af te wijzen en onmiddellijk een einde te maken aan het geweld tegen vreedzame demonstranten.

Update (30 mei 2024)

President Zoerabisjvili sprak in een toespraak op zaterdag 18 mei haar veto uit tegen de wet op ‘buitenlandse invloed’. Ze wil dat de nieuwe wet wordt ingetrokken. De president heeft in Georgië slechts een ceremoniële functie en weinig invloed. Het Georgische parlement besloot dan ook om het presidentiële veto te negeren.

‘De stemming om het veto van de president terzijde te schuiven laat duidelijk zien hoe vastberaden en roekeloos de Georgische autoriteiten zijn in hun voornemen om de onafhankelijke burgermaatschappij in Georgië aan banden te leggen’ zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Dit kwaadaardige stuk wetgeving moet onmiddellijk worden geschrapt omdat het een directe schending is van het recht op vrijheid van vereniging. De regering moet een einde maken aan haar campagne van intimidatie en geweld tegen het Georgische maatschappelijk middenveld en tegen hen die zich verzetten tegen deze wet door middel van protest en andere vreedzame middelen.’

Op 13 mei stemde de Juridische Commissie van het Georgische parlement over de goedkeuring van het wetsvoorstel ‘buitenlandse invloed’. De zitting hierover duurde minder dan twee minuten. Veel parlementsleden konden niet aan de stemming deelnemen omdat het gebouw door de politie was afgezet.

Massale vreedzame protesten

In het weekend voorafgaand aan de stemming protesteerden tienduizenden mensen in de hoofdstad Tbilisi tegen het wetsvoorstel. Op zondagavond 12 mei reageerde de politie met onwettig geweld op vreedzame protesten. Sommige demonstranten raakten daarbij gewond. Minstens twintig demonstranten werden gearresteerd.

Schadelijke gevolgen nieuwe wet

‘Bij het aannemen van de wet is politieke tegenstanders het zwijgen opgelegd met behulp van juridische procedures. Demonstranten zijn genadeloos geslagen en gearresteerd door de politie’ zegt Marie Struthers van Amnesty International. ‘Deze wetgeving is er duidelijk op gericht de mensenrechten te beperken.’

Oproep Amnesty International

Amnesty International roept de Georgische autoriteiten op om te stoppen met hun pogingen om het recht op vrijheid van meningsuiting, vereniging en vreedzame vergadering te onderdrukken. ‘Ze moeten deze repressieve wetgeving onmiddellijk afkeuren. Alle verdachten van mensenrechtenschendingen, inclusief politieagenten die onrechtmatig geweld hebben gepleegd, moeten worden berecht.’