Gaza: Palestijnen gemarteld en geëxecuteerd door Hamas tijdens conflict in 2014

Tijdens Israël’s militaire offensief in Gaza in juli-augustus 2014 hebben Hamas strijders Palestijnen die werden beschuldigd van ‘samenwerking’ met Israël ontvoerd, gemarteld en geëxecuteerd.

Dat blijkt uit een rapport van Amnesty International dat vandaag verschijnt. Philip Luther, directeur van Amnesty’s Midden-Oosten en Afrika-programma, noemde het ‘huiveringwekkend’ dat – terwijl de Israëlische troepen op grote schaal dood en vernietiging brachten in Gaza – Hamas-strijders van de gelegenheid gebruik maakten en zich schuldig maakten aan executies en andere ernstige mensenrechtenschendingen. Ten minste 23 Palestijnen werden vermoord, tientallen anderen gearresteerd en gemarteld. De meeste moorden werden aan het publiek gepresenteerd als onderdeel van de operatie ‘Nekken Omdraaien’ die gericht was op het straffen van ‘collaborateurs’,  mensen die met Israël zouden hebben samengewerkt. Ten minste zestien van de mensen die onder het mom van deze operatie werden vermoord, zaten echter al gevangen vóór het conflict in Gaza uitbrak. Velen van hen waren in afwachting van de uitspraak in hun rechtszaken toen ze werden meegenomen en standrechtelijk werden geëxecuteerd.

Hamas-acties tegen Palestijnen

Hamas-troepen hebben ook leden en aanhangers van de Fatah-beweging – hun belangrijkste politieke tegenstander in Gaza – ontvoerd, gemarteld en aangevallen. Onder hen waren voormalige leden van de veiligheidstroepen van de Palestijnse Autoriteit. Tot nu toe is nog niemand verantwoordelijk gesteld voor de misdaden die Hamas beging tegen de Palestijnen in het conflict van 2014. Dit impliceert dat er een bevel van bovenaf was voor deze misdaden, of dat de autoriteiten er toestemming voor hadden gegeven. ‘In plaats van gerechtigheid te waarborgen, hebben de autoriteiten van Hamas deze weerzinwekkende misdaden tegen machteloze individuen voortdurend aangemoedigd en gefaciliteerd. Het feit dat ze deze onrechtmatige moorden, ontvoeringen en martelingen van veronderstelde verdachten niet hebben veroordeeld, laat hen in wezen achter met bloed aan hun handen.’

‘In de gevangenis werd hij gebroken’

Atta Najjar, een voormalige politieagent van de Palestijnse Autoriteit met een geestelijke handicap, zat een gevangenisstraf van vijftien jaar uit voor ‘samenwerking’ met Israël toen hij op 22 augustus 2014 uit zijn cel werd gehaald en werd geëxecuteerd. ‘Zijn lichaam vertoonde sporen van marteling en schotwonden’, vertelt zijn broer die zijn lichaam uit het mortuarium ophaalde. ‘Zijn armen en benen waren gebroken, het leek alsof zijn lichaam in een zak was gestopt en stukgeslagen was. Aan de achterkant van zijn hoofd zaten messteken en – zijn hersenen waren weg. Leeg… Het was moeilijk voor ons om hem te dragen. Hij was zwaar, als een stuk vlees in een zak, zonder botten. Zijn botten waren kapot. Ze hebben hem in de gevangenis gebroken.’

Openbare executies

Een van de meest schokkende incidenten uit het rapport beschrijft hoe zes mannen op 22 augustus in het openbaar door Hamas-troepen werden geëxecuteerd bij de al-Omari-moskee. Er waren honderden toeschouwers, onder wie kinderen. Hamas kondigde aan dat de mannen ‘collaborateurs’ waren die in ‘revolutionaire rechtbanken’ ter dood waren veroordeeld. De mannen, met zakken over hun hoofd, werden over de grond getrokken en moesten knielen met hun gezicht naar het publiek. Ze werden een voor een in het hoofd geschoten en daarna doorzeefd met kogels uit een AK-47.

‘De Hamas-leiders eisen constant rechten en gerechtigheid voor de Palestijnen in Gaza en andere gebieden. Maar ze handelen zelf niet altijd in overeenstemming met deze rechten, gerechtigheid en respect voor de wet,’ aldus Philip Luther.

Oproep aan Palestijnse autoriteiten

Amnesty International roept de Palestijnse autoriteiten, inclusief de de facto Hamas-regering in Gaza, op samen te werken met onafhankelijke en onpartijdige internationale onderzoeksmechanismen, zoals de in juli 2014 door de VN Mensenrechtenraad opgerichte Onderzoekscommissie. De commissie moet de zaken in dit rapport onafhankelijk en onpartijdig onderzoeken. Indien er voldoende bewijsmateriaal is moeten de daders worden berecht volgens internationale standaarden.

Lees ook onze eerdere rapporten over Israël en Palestina: