El Salvador: Deportatie voormalig generaal mogelijk

Een rechtbank in Florida oordeelde op 23 februari dat voormalig generaal Carlos Eugenio Vides Casanova teruggestuurd mag worden naar zijn thuisland El Salvador, vanwege zijn rol in grove mensenrechtenschendingen die in de jaren ’80 in dat land plaatsvonden. De uitspraak kwam na een jarenlange juridische strijd.

Vides Casanova woont sinds 1989 in de Verenigde Staten. Het feit dat hij nu uitgezet kan worden naar El Salvador is een grote overwinning voor de slachtoffers van zijn daden, vertelt Carolyn Patty Blum aan Amnesty International. Blum staat een aantal van deze slachtoffers bij vanuit de organisatie Center for Justice and Accountability (CJA). ‘We hebben ons gericht op de top-level leiders, omdat zij degene waren die de structuren hebben gecreëerd die mensenrechtenschendingen mogelijk maakten.’

Vides Casanova was minister van defensie in El Salvador tussen 1983 en 1989, ten tijde van de burgeroorlog die van 1980 tot 1992 in het land woedde. Deze oorlog kostte aan bijna 75.000 mensen het leven en maakte vele burgers slachtoffer van mensenrechtenschendingen, waaronder verdwijningen, marteling en moord.