Doodstraf
© Amnesty International

Egypte handhaaft doodvonnis twaalf aangeklaagden in oneerlijk proces

Het hoogste hof van beroep van Egypte, het Hof van Cassatie, houdt het doodvonnis voor twaalf aangeklaagden in stand. Zij werden veroordeeld in een massaproces tegen 739 mensen vanwege hun deelname aan grote anti-regeringsprotesten in de zomer van 2013. Onder de terdoodveroordeelden zijn vooraanstaande leden van de Moslimbroederschap.

De twaalf maken deel uit van een groep van 75 mensen die in september 2018 door een rechtbank in de hoofdstad Caïro werden veroordeeld tot de doodstraf. Ze zouden volgens de aanklacht hebben deelgenomen aan ongeoorloofde protesten en het plegen van geweld tegen veiligheidstroepen.

Oneerlijk massaproces

‘Deze meedogenloze doodvonnissen, die in 2018 zijn uitgesproken na een buitengewoon oneerlijk massaproces, zijn een smet op de reputatie van het hoogste hof van beroep van Egypte. Zij werpen een donkere schaduw over het hele rechtssysteem van het land’, zegt Philip Luther van Amnesty International.

Verdriedubbeling executies

Lees ook: Amnesty's Jaarlijkse Doodstrafrapport 2020 Het nieuws komt nadat in 2020 het aantal executies in Egypte verdrievoudigde. Het land voerde in 2020 daardoor na China en Iran de meeste executies uit: 107. In 2021 zijn tot nu toe zeker 51 mannen en vrouwen geëxecuteerd.

‘De doodstraf is de ultieme wrede, onmenselijke en vernederende straf’, stelt Philip Luther. ‘De demonstranten die zijn veroordeeld voor het plegen van geweldsmisdrijven, moeten opnieuw worden berecht. Dat moet gebeuren in individuele, eerlijke en onpartijdige processen, zonder daarbij de doodstraf te gebruiken.’

Lees het volledige Engelstalige persbericht hier.