Mahmoud Abu Zeid Shawkan Egypte
© Ayman Aref Saad

Egypte: doodstraffen en zware gevangenisstraffen, Shawkan komt mogelijk vrij

Het strafhof in de Egyptische hoofdstad Caïro heeft 75 doodvonnissen, 47 levenslange gevangenisstraffen en celstraffen variërend van 5 tot 15 jaar opgelegd aan 612 mensen.

Dat gebeurde tijdens een massaproces waarin meer dan 700 deelnemers aan de Rabaa- en Nahda-demonstratie op 14 augustus 2013 werden berecht.

Geen enkele agent vervolgd

‘De straffen die vandaag zijn opgelegd keuren we ten strengste af. We zijn in alle gevallen tegen de doodstraf’, zegt Najia Bounaim van Amnesty International. ‘Het feit dat niet een politieagent is berecht voor het doden van zeker 900 mensen die aan de Rabaa- en Nahda-protesten deelnamen, laat zien dat de rechtszaak een aanfluiting was. De Egyptische autoriteiten moeten zich schamen. We vragen om een nieuw proces door een onpartijdige rechtbank waarbij het recht op een eerlijk proces wordt gerespecteerd en waar niet de doodstraf wordt opgelegd.’

Shawkan mogelijk vrij

De Egyptische fotojournalist Mahmoud Abu Zeid, beter bekend als Shawkan, kreeg 5 jaar gevangenisstraf opgelegd. Omdat hij al meer dan 5 jaar in de gevangenis zit, zouden de de autoriteiten hem onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij moeten laten. Hij werd samen met 738 anderen opgepakt tijdens de demonstratie van aanhangers van de verdreven president Morsi. Hij maakte foto’s van het brute, excessieve geweld van de Egyptische veiligheidsdiensten. Amnesty beschouwt hem als gewetensgevangene die alleen maar werd opgepakt vanwege zijn journalistieke werk.

De 739 demonstranten worden ervan beschuldigd zeven mensen te hebben gedood onder wie zeven politieagenten. Ook waren ze aangeklaagd vanwege het ‘illegaal samenkomen’ en het ’aanzetten tot het overtreden van de wet.