De Telegraaf over de inzet van Amnesty voor rechten vluchtelingen en asielzoekers

De mensenrechten van asielzoekers en vluchtelingen worden aan de Europese grenzen op grote schaal geschonden. Amnesty International komt op voor deze mensen. Onze 250.000 leden verwachten niet anders van ons.

Als politiek neutrale organisatie, die voor acties en onderzoek geen overheidssubsidies ontvangt, benaderen wij volksvertegenwoordigers van alle politieke partijen. Het zijn immers bewindspersonen en Kamerleden die een heel belangrijk stempel drukken op hoe Nederland – in binnen- en buitenland – omgaat met mensenrechten. Dit geldt zeker voor het asielbeleid.

Over dit werk van Amnesty stond vandaag in de Telegraaf een uitgebreid stuk. Wij zijn blij dat de Telegraaf twee pagina’s heeft ingeruimd om (onder andere) ons werk voor mensenrechten over het voetlicht te brengen en zijn verheugd om te lezen dat veel Tweede Kamerleden onze brieven en mails lezen.

In de Telegraaf wordt de suggestie gewekt dat Amnesty 900.000 euro uitgeeft aan lobby voor een ruimer asielbeleid. Dat is onjuist. Voor alle beleidsbeïnvloeding en persvoorlichting werd door Amnesty in 2014 in Nederland totaal 814.382 euro uitgegeven. Daarvan werd door Amnesty op tal van onderwerpen gewerkt. Van het tegengaan van mensenrechtenschendingen in Rusland tot het voorkomen van stokslagen voor de islamkritische Saudische blogger Raif Badawi. De inzet voor de rechten van asielzoekers en vluchtelingen is een beperkt deel van de totale kosten.

Ook wordt in de Telegraaf gesteld dat Amnesty meebetaalt aan het lobbykantoor BBO in Den Haag. In 2015 ging het om een bijdrage van 1.000 euro voor het mede mogelijk maken van het Colombia Platform.