Yu Wensheng
© Private

Chinese advocaat Yu Wensheng ontvangt prestigieuze mensenrechtenprijs

De Martin Ennals Foundation heeft Yu Wensheng, een vooraanstaande Chinese mensenrechtenadvocaat, de Martin Ennals Award 2021 toegekend. Wensheng behoorde met de Saudische vrouwenrechtenactivist Loujain al-Hathloul en Soltan Achilova uit Turkmenistan tot de drie genomineerden.

‘De Martin Ennals Foundation is er trots op drie prijswinnaars te eren die met elkaar verbonden zijn door hun strijd voor gerechtigheid en het feit dat hun het recht is ontnomen om zich vrijelijk te uiten. Aan de vooravond van het Chinese Nieuwjaar hopen we dat deze erkenning van het werk van Yu Wensheng hem zal helpen zijn vrijheid te herwinnen,’ zegt Philippe Currat, voorzitter van de raad van bestuur van de Martin Ennals Foundation.

Yu Wensheng

Yu Wensheng(54) is een mensenrechtenadvocaat in China die zich de woede van de autoriteiten op de hals haalde door de 709-advocaten te verdedigen die in 2015 werden opgepakt. ‘709’ verwijst naar 07 (juli)/09, en is de aanduiding voor de massa-arrestatie van advocaten en mensenrechtenactivisten op en na 9 juli 2015.

Wensheng zit sinds 2018 vast. Hij werd lastiggevallen, geroyeerd en in het geheim veroordeeld wegens het aanzetten tot ondermijning van de staatsmacht. Volgens berichten is Wensheng tijdens zijn gevangenschap gemarteld en krijgt hij geen medische zorg. Hij zit nu in de gevangenis van Nanjing, meer dan duizend kilometer verwijderd van zijn familie, die hem onlangs kort via een videoconferentie kon spreken.

Zijn vrouw, Xu Yan, verwelkomde de nominatie van haar man voor de Martin Ennals Award. ‘Het is een eer voor mijn man, maar ook een aanmoediging voor alle Chinese mensenrechtenverdedigers om ondanks de ontberingen door te gaan met hun werk,’ zei ze. Xu Yan blijft vechten voor de vrijheid van haar man, terwijl zijn gezondheid achteruit gaat. ‘Mijn man heeft altijd anderen geholpen en verdedigde de rechtsstaat. Hij is nergens schuldig aan geweest en moet onmiddellijk worden vrijgesproken.’

De andere genomineerden

Loujain al-Hathloul (31) is een vooraanstaande verdediger van vrouwenrechten, die onder meer fel pleitte voor een einde aan het systeem van mannelijke voogdij in Saudi-Arabië. Ze werd in 2018 gevangengezet op beschuldiging van ‘spionage voor buitenlandse partijen’ en ‘samenzwering tegen het koninkrijk’. Tijdens haar verblijf in de gevangenis werd ze gemarteld en seksueel geïntimideerd, in eenzame opsluiting vastgehouden en kreeg ze maandenlang geen toegang tot haar familie. Op 10 februari 2021 kwam ze vrij. Ze heeft nog wel een reisverbod van 5 jaar.

Soltan Achilova (71) is een onafhankelijke journalist die mensenrechtenschendingen in Turkmenistan documenteert. Ondanks bedreigingen, surveillance en intimidatie rapporteert ze over het grote aantal coronabesmettingen, voedselgebrek en gedwongen uitzettingen. Vanwege haar leeftijd en gezondheidsproblemen heeft Achilova overwogen om haar werk op te geven, maar ‘iemand moet de wereld vertellen wat er werkelijk gaande is in Turkmenistan,’ vindt ze.

Lees meer over de Martin Ennals Award.